آرش طولابی در یادگاری امیر ۷۵
باران میبارد و هوا سرد است. نزدیک ساعت ۶ عصر به گروه ملحق میشوم. فیلمبرداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان کوهدشت انجام میشود. رسیدن من همزمان با پلان ورود سربازی است. نقش سرباز را افشین حسنیکیا بازی میکند. چهرهی آرام و صبر نهفتهاش تو را یاد «یک تکهنان» میاندازد. اعضای گروه در خانهای که […]
باران میبارد و هوا سرد است. نزدیک ساعت ۶ عصر به گروه ملحق میشوم. فیلمبرداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان کوهدشت انجام میشود. رسیدن من همزمان با پلان ورود سربازی است. نقش سرباز را افشین حسنیکیا بازی میکند. چهرهی آرام و صبر نهفتهاش تو را یاد «یک تکهنان» میاندازد.
اعضای گروه در خانهای که یکی از اهالی روستا در اختیار آنها قرار داده است؛ در حال ضبط پلانها هستند. باران هم چنان میبارد و صدای بیرون، داد صدابردار فیلم، پرستو نصرتی را درآورده است. صدابردار فیلم برای ضبط صدا از کوچکترین صداهای اضافه نمیگذرد. او هر بار صدای اضافهای را اگر در حین ضبط بشنود؛ دستور توقف میدهد. صدابردار برای اولینبار است که به لرستان سفر کرده، صمیمت گروه و مردم روستا او را مشتاق سفرهای بعدی کرده است.
کارگردان فیلم که هم تهیهکننده است و هم نویسنده، نگاهی به سرباز و پیرمرد داخل سکانس میاندازد. سرباز باید کاغذی را در دست بگیرد؛ اما گرفتن کاغذ توسط سرباز، برخلاف نظر کارگردان است و او دستور کات میدهد.
مدیرفیلمبرداری، مشغول آمادهسازی مونیتور است. برای لحظهای کلاه سرباز از کادر بیرون میرود. این بیرون رفتن کلاه، مدیر فیلمبرداری را هم به کات میکشاند. دوربین باید تمام حرکات حسی را بخواند و این فقط در یک صورت است که یک رابطهی حسی خوب ایجاد شود. اگر این رابطهی حسی به وجود نیاید؛ دوربین میشود؛ شیشه و آهن. چنین دوربینی احساس آرامش ندارد و فیلمبردار سعی میکند نتیجه برای او و گروه مطلوب بشود.
پلان ورود سرباز چندبار تکرار میشود و عوامل فیلم تمام توان خود را برای ضبط حرفهای پلانها بهکار میگیرند. همچنان باران میبارد. صدا، دوربین، حرکت؛ برداشت سوم گرفته میشود. در این برداشت، پیرمرد باید پاهایش را داراز کند. پیرمرد کمی دیر پاهایش را درازکش میکند. کار به برداشت چهارم میرسد. هنوز دیالوگها بیان نشده است. آرش طولابی، تهیهکننده، کارگردان و نویسندهی فیلم، مشغول توضیح به پیرمرد است. پیرمرد با سر تکان دادن، توضیح کارگردان را تأیید میکند.
کمکم صحنه آماده میشود. کارگران، بدجوری بر روی سکانسهایش وسواس نشان میهد. دوربین روبهروی صورت سرباز قرار میگیرد. کارگردان با افشین حسنیکیا صحبت میکند. سرباز «آیتالکرسی» را میخواند. نمیتوانم صحنه را روایت کنم. گفتن صحنه و دیالوگها برای مخاطبی که در جریان خط اصلی داستان قرار ندارد؛ ممکن است ذهنیت و تصور ایجاد کند. این صحنه و دیالوگها کلیدی است و اصرار کارگردان بر این است که قصه و خط اصلی تا زمان نمایش فیلم مشخص نشود.
ضبط پلان ورود سرباز با برداشت دوازدهم، تمام و نهایی میشود. حالا عکاس فیلم از صحنه و پشت صحنه عکس میگیرد. عوامل فیلم پس از ضبط پلان مشغول استراحت میشوند. «غلام بیگی» از بازیگران فیلم با شوخ طبعیهایش خستگی گروه را بیرون میبرد. حالا در این خندهبازار چه سخت است؛ بغضهای پنهان و گلایهها.
گلایههایی که عوامل فیلم در سینه دارند؛ این که تمام هزینهها شخصی است؛ این که تهیهکنندهای پیدا نشده و کارگردان به اجبار هم تهیهکننده میشود؛ این که در اولین روزهای فیلمبرداری به خیال آن که گروه فیلم، گنجیاب هستند، مورد سرزنش قرار میدهند و مانع فیلمبرداریشان میشوند.
غلام بیگی، از بازیگران فیلم یادگاری امیر ۷۵ است. او فعالیت خود در عرصهی تئاتر را از دوران دبیرستان آغاز کرده و این فیلم دومین همکاری مشترک او با آرش طولابی است. او به سیمره گفت:«آرش طولابی، کارگردانی حرفهای است و گروه خوب و منسجمی دارد.»
این بازیگر، کارمند شهرداری کوهدشت است و ضمن اشاره به حمایت شهرداری کوهدشت در دوران بازیگریاش در فیلم، اظهار داشت:«تمام گروه تلاش میکنند به ذهنیت کارگردان نزدیک شوند تا فضای ذهنی فیلمنامه نیز به خوبی به تصویر کشیده شود.»
مردم لرستان،
مثل آب و هوای سرزمینشان، بسیار پاک هستند
پرستو نصرتی، مدیرصدابرداری فیلم یادگاری امیر ۷۵ است. او به صورت تجربی وارد حرفهی صدابرداری فیلم شده است. پرستو نصرتی، دانشجوی پزشکی بوده و سابقهی بازی در چند تئاتر، تلهتئاتر و سریال را دارد. این صدابردار دستیار کارگردانی، نویسندگی، کارگردانی فیلمهای کوتاه، دستیار برنامهریزی و منشی صحنه را هم در سوابق کاری خود دارد.
پرستو نصرتی، تصویربرداری را از همسرش، اصغر ولینژاد (فیلمبردار سینما) یاد گرفته و او همراهش در دنیای صدا و تصویر بوده است. خودش میگوید سپاسگزار همسرم و آقای حسن دولتآبادی هستم که مرا مورد حمایت خودشان قرار دادند.
پرستو نصرتی، صدابرداری را از حرفههای اصلی خودش دانست و گفت:«به جز شبکههای آموزش و قرآن با همهی شبکههای صدا و سیما همکاری داشتهام.»
این صدابردار با بیان اینکه صدابرداری تلهفیلم عروس و ملوس، به سوی خوشبختی و نوروز ۹۳ روی آب از کارهای اخیر اوست؛ اظهار داشت:«به واسطهی همکاری با محمد فرزانمنش، مدیر فیلمبرداری امیر ۷۵ با کارگردان فیلم آشنا شدم.»
وی حضور در لرستان را اولین تجربهی کاری خود دانست و بیان داشت:«مردم لرستان، مثل آب و هوای سرزمینشان، بسیار پاک و مهمان نواز هستند و با کمال راحتی و امنیت میتوانم بگویم بهترین مردم را دارند.»
سبک و سیاقی شبیه این فیلم در لرستان بهوجود نیامده است
محمد فرزان منش، مدیر فیلمبرداری یادگاری امیر ۷۵ است. او ۱۲ سال سابقهی تصویربرداری و فیلمبرداری دارد و تحصیلکردهی این رشته است. سریال «زنان سرزمین من»، آخرین کار این مدیر فیلمبرداری است که قرار است از شبکهی یک سیما پخش شود.
این مدیر فیلمبرداری با بیان این که پیشنهاد یک فیلمنامه که در سال گذشته اتفاق افتاد؛ زمینهی آشنایی من با آرش طولابی را بهوجود آورد؛ اظهار داشت:«با هماهنگی کارگردان فیلم سعی کردیم یک گروه حرفهای را برای ساخت فیلم دور هم جمع کنیم.»
محمد فرزانمنش، بازیگران فیلم یادگاری امیر ۷۵ را در سطح بازیگران حرفهای دانست و بیان داشت:«تا حالا که روز نهم فیلمبرداری است؛ سبک و سیاقی شبیه این فیلم در لرستان بهوجود نیامده است.»
مدیر فیلمبرداری یادگاری امیر ۷۵ با بیان اینکه امیدواریم این فیلم زمینههای ترقی و تعالی لرستان باشد؛ تصریح کرد:«از لرستانیهای مقیم تهران که سابقهی فعالیت حرفهای در حوزههای هنری و تصویری را دارند انتظار داریم که هنر خود را در لرستان هم به نمایش بگذارند.»
بیشتر رسانههای شهرستان کوهدشت، یادگاری امیر ۷۵ را روایت نکردند
بیات آزادبخت، عکاس فیلم یادگاری امیر ۷۵ است. این عکاس رتبهی اول بخش عکس سومین جشنوارهی منطقهای محیط زیست در آموزههای رضوی در ایلام و رتبهی سوم در جشنوارهی استانی عکس با موضوع «خانواده و پیشگیری از اعتیاد» را در سوابق کاری خود دارد.
این عکاس با بیان اینکه بیشتر رسانههای شهرستان کوهدشت از پوشش خبری فیلم یادگار امیر ۷۵ امتناع کردند؛ گفت:«رسانهها وظیفهی اطلاعرسانی را بر عهده دارند و باید انعکاسدهندهی دغدغههای مردم و مسایل جامعه باشند؛ وظیفهای که جز با صداقت و خیرخواهی مردم، عملی نمیشود.»
بیات آزادبخت ضمن اشاره به اینکه عکاس بهعنوان یک چشم سوم است؛ بیان داشت:«عکاس میتواند علاوه بر عکسهای هماهنگ با میزانسن کارگردان، نگاه خود را نیز به این زبان مشترک اضافه کند.»
مدیرتولید فیلم یادگاری امیر ۷۵، مهدی تیموری است. او تدوینگری و کارگرادانی چند فیلم را در سابقهی کاری خود دارد. این مدیرتولید با وجود زحمتی که در پشت صحنهی فیلم میکشد؛ راضی به مصاحبه نمیشود و خودش را میان تجربهها و هنرهایش پنهان میکند.
فیلم یادگاری امیر ۷۵ با زبان لکی است
آرش طولابی، کارگردان، نویسنده و تهیهکنندهی یادگاری امیر ۷۵ است. او کارشناس ارشد پژوهش هنر بوده و از سال ۱۳۷۵ وارد این عرصه شده است. کارگردان یادگاری امیر ۷۵، نویسندگی ۱۲ نمایشنامه و کارگردانی۱۰ فیلم کوتاه را در سوابق کاری خود دارد؛ اما فیلمهای خود را در جشنوارههای مختلف شرکت نداده است.
کارگردان، نویسنده و تهیهکنندهی یادگاری امیر ۷۵ با بیان این که نزدیک به دوسال نوشتن فیلمنامه طول کشید؛ گفت:«این فیلم با زبان لکی است؛ چرا که اعتقاد دارم لکی یک زبان میباشد و قابلیت انتشار و برقراری ارتباط با مخاطب را حتا در سطح جهانی هم دارا میباشد.»
آرش طولابی، انتخاب بازیگران فیلم را بر اساس چهره دانست و بیان داشت:«فیلم از ۴ اپیزود تشکیل شده و هر اپیزود یک داستان جداگانه دارد؛ اما اپیزودها شبیه یک حلقهی به هم متصل هستند و یک مفهوم را روایت میکنند.»
هر که طاووس خواهد؛ جور هندوستان کشد
این کارگردان فیلم با بیان اینکه سرمایهگذاری در مقولهی فرهنگ یک سرمایهگذاری برگشتناپذیر است؛ اظهار داشت:«نهادها و ادارات خیلی کم در مقولهی فرهنگ سرمایهگذاری میکنند و برای سرمایهگذار شخصی باید تضمینی وجود داشته باشد که سرمایهای که صرف می کند؛ قابل برگشت باشد.»
کارگردان، نویسنده و تهیهکنندهی یادگاری امیر ۷۵ بارندگی را از عوامل توقف در ساخت فیلم دانست و تصریح کرد:«با وجود سختیها به کار خودمان ادامه میدهیم که هر که طاووس خواهد؛ جور هندوستان کشد.»
وی ضمن اشاره به اینکه به دلیل پیدانکردن یک سرمایهگذار، تمام هزینههای فیلم شخصی است؛ اظهار داشت:«از عزت جعفری، رئیس ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت، اسماعیل امرایی، رئیس ادارهی میراث فرهنگی شهرستان کوهدشت، عطا حسنپور، رییس روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی استان لرستان، مردم باصفای روستای قرعلیوند، کله گاواره و خانوادهی عوامل فیلم و بازیگران فیلم که نهایت هکاری و پشتیبانی را داشتند؛ صمیمانه سپاسگزاری میکنم.»
کم کم از گروه خداحافظی میکنم؛ گروهی که ۴۰ نفر در صحنه و پشت صحنهی آن مشغول فعالیت هستند. عوامل فیلم مشغول گرفتن پلان اول از سکانس بعدی میشوند. چشم بر هم که میگذاری؛ حضور زودرس شب زمستانی، عوامل فیلم را مشغول فعالیت میکند و آنها باید برای آغازی دیگر در صبح روز بعد آماده شوند.
عوامل فیلم یادگاری امیر ۷۵:
کارگردان، نویسنده و تهیهکننده: آرش طولابی
مدیر فیلمبرداری: محمد فرزانمنش، دستیاران: مصیب کرمزاده مطلق و میلاد حسنی رئوف
مدیرصدابرداری: پرستو نصرتی، دستیار: سورنا نصرتی
دوربین پشت صحنه: افشین حسنیکیا
دستیارکارگردان و برنامهریز: زینب مرادی
منشی صحنه: حدیث رشنو
مدیر تولید: مهدی تیموری
مدیرتدارکات: رامین رضایی
طراح لباس و صحنه: گیتی ابراهیمی
عکاس: بیات آزادبخت
بازیگران: غلام عباس بیگی، محمدرضا حبیبزاده، رامین رضایی، گیتی ابراهیمی، فاطمه گرایی، فاطمه الیاسی، افشین حسنیکیا، محسن عزیزیان، سامان محمدیان قلندری، نیلوفر علمیفر، یوسف امرایی، امیدحسین ملکی، میلاد وفایی و عبدالله رحیمی. محمد کمانگیر.
فاطمه نیازی : سیمره
سلام خدمت کارگردان ونویسنده وتهیه کننده خوب شهرمون اقای ارش طولابی وتمام بازیگران فیلم یادگاری امیر۷۵ این فیلم بادوربین خوبی گرفته شده و امیدوارم به زودی به نمایش گذاشته شود
[پاسخ]
سلام خدمت کارگردان ونویسنده وتهیه کننده خوب شهرمون اقای ارش طولابی و غلام عباس بیگی، محمدرضا حبیبزاده، رامین رضایی، گیتی ابراهیمی، فاطمه گرایی، فاطمه الیاسی، افشین حسنیکیا، محسن عزیزیان، سامان محمدیان قلندری، نیلوفر علمیفر، یوسف امرایی، امیدحسین ملکی، میلاد وفایی و عبدالله رحیمی. محمد کمانگیر. این فیلم بادوربین خوبی گرفته شده وبازیگران این فیلم هم بازیگران خوبی هستندخدانگهدار
[پاسخ]