نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه به محمود دولت‌آبادی اهدا شد

  محمود دولت آبادی داستان نویس نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه را دریافت کرد. این نشان که به امضای وزیر فرهنگ فرانسه رسیده، شامگاه 26 آبان‌ماه توسط برونو فوشه – سفیر فرانسه در ایران – در سفارت فرانسه در تهران به محمود دولت‌آبادی اهدا شد. در این مراسم سفیر فرانسه، دکتر داریوش شایگان و […]

170694_319

 

محمود دولت آبادی داستان نویس نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه را دریافت کرد.

این نشان که به امضای وزیر فرهنگ فرانسه رسیده، شامگاه 26 آبان‌ماه توسط برونو فوشه – سفیر فرانسه در ایران – در سفارت فرانسه در تهران به محمود دولت‌آبادی اهدا شد.

در این مراسم سفیر فرانسه، دکتر داریوش شایگان و دکتر مریم عسگری (مترجم جای خالی سلوچ) درباره وجوه مختلف نویسندگی و آثار محمود دولت‌آبادی سخن گفتند.

سفیر فرانسه نیز خطابه ای درباره اهمیت آثار دولت آبادی ایراد کرد.

داریوش شایگان نیز خطابه خود را ابتدا به زبان فرانسه و سپس به فارسی خواند.

شایگان گفت: «دولت‌آبادی بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان ایران معاصر است. او برخلاف اونوره دو بالزاک، پنجاه‌هزار فنجان قهوه ننوشید تا طی بیست سال و به بهای زندگی‌اش بزرگ‌ترین شاهکار ادبی قرن نوزدهم، یعنی کمدی انسانی، را خلق کند. دولت‌آبادی اما موفق شد در عرض پانزده سال و با گذر از نشیب‌وفرازهای بسیار، یکی از جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین حماسه‌های روستایی ایران مدرن را بیافریند، «کلیدر» را. دولت‌آبادی اهل خراسان است، زادگاه پرآوازه حکمت و ادب ایران. او، هم بزرگیِ این سرزمین را در خود متبلور ساخته است، هم زخم‌های آن را.»

شایگان با تمجید از دولت آبادی او را روشنفکری صادق، اصیل و اخلاقی معرفی کرد.

سخنران بعدی مریم عسگری بود که درباره چگونگی ترجمه «جای خالی سلوچ» توسط خودش به زبان فرانسه سخن گفت و در بخشی از سخنان خود گفت «مترجم همیشه ناراضی است و من این احساس را در طول ترجمه کتاب داشتم. برای من ترجمه «جای خالی سلوچ»، ترجمه یک اقلیم بود، ترجمه یک فرهنگ و تاریخ بود. و سعی کردم که ” آن ” و ” لحظات” را در این رمان برگردانم.»

سپس مدال شوالیه هنر و ادب فرانسه توسط سفیر این کشور به دولت‌آبادی اهدا شد و دولت‌آبادی از خانم وزیر فرهنگ فرانسه، سفیر فرانسه و تریگل، وابسته فرهنگی فرانسه، تشکر کرد.

دولت‌آبادی ضمن بیان نکاتی درباره نوشتن و رنج نوشتن قطعه‌هایی را از اوژن یونسکو و مارسل پروست خواند و در بخشی دیگر از تمدن و ادبیات فرانسه یاد کرد.

در این مراسم دکتر نصرالله پورجوادی، کامبیز درمبخش، امید روحانی، ترانه شایگان؛ صدیق تعریف، لیلی گلستان، دکتر رفعت، دکتر جواد مجابی، کیانوش انصاری، مدیا کاشیگر، فخرالدین فخرالدینی و داوود موسایی و حسن کیائیان (ناشران آثار دولت‌آبادی) شرکت داشتند.

پیشتر کسانی چون کامبیز درمبخش(کارتونیست)، شهرام ناظری (خواننده)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، اصغر فرهادی ( کارگردان سینما) و پری صابری (کاگردان تئاتر) این نشان را دریافت کرده بودند.