“کوه” مصائب “دشتِ” سوخته/ محصولاتی که اشک مایه حیات را درآورد

اقتصاد انبار غله لرستان بر پایه کشاورزی استوار است در حالیکه طی سالهای اخیر با شدت گرفتن بحران آب در شهرستان کوهدشت هر روز بر مصائب این دشت سوخته اضافه می شود؛ مصائبی که با کاشت محصولات آبدوست اشک مایه حیات را نیز درآورده است. به گزارش خبرنگار مهر، طی سالهای اخیر با کاهش سطح […]

اقتصاد انبار غله لرستان بر پایه کشاورزی استوار است در حالیکه طی سالهای اخیر با شدت گرفتن بحران آب در شهرستان کوهدشت هر روز بر مصائب این دشت سوخته اضافه می شود؛ مصائبی که با کاشت محصولات آبدوست اشک مایه حیات را نیز درآورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سالهای اخیر با کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی در شهرستان کوهدشت به عنوان انبار غله لرستان شاهد خودسوزی زمین و چاههای آب کشاورزی در برخی روستاها بودیم؛ موضوعی که حکایت از بحران آب و فرونشست زمین در این دشت کهن داشت.

این در حالیست که بی توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت آب و اقلیم مناطق مختلف استان بارها از سوی متولیان امر مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان با کم توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه مدت هستیم.

کشت محصول آبدوست ذرت در کوهدشت

در حالی کشاورزان به سمت کشت ذرت و برنج در دشتهای جنوبی لرستان می روند که دلیل این موضوع از سوی آنها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می شود ولی این سوال مطرح است که ارزش سفره های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می رود چقدر است؟

کاشت محصول برنج در شهرستانی مانند پلدختر و یا ذرت دانه ای و علوفه ای در شهرستانی چون کوهدشت در حالی رخ می دهد که نه تنها روستاهای این شهرستانها که حتی شهرها نیز از چالش کم آبی در امان نمانده ولی آب موجود به راحتی صرف محصولاتی می شود که نه استراتژیک هستند و نه کشت آنها در این منطقه ضرورتی دارد.

۲۷ درصد اراضی قابل کشت لرستان در کوهدشت وجود دارد

محمد کرم محمدی فرماندار کوهدشت شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی در کوهدشت با اشاره به خشک بودن اراضی کشاورزی این شهرستان، گفت: در کوهدشت ۲۷ درصد اراضی قابل کشت لرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهرستان کوهدشت سومین شهرستان لرستان از نظر وسعت و جمعیت بوده که میان دو رودخانه خروشان کشکان و سیمره تشنه و رنج کشیده است.

فرماندار کوهدشت با بیان اینکه در کوهدشت با بحران نبود آب روبه رو هستیم، ادامه داد: سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از دشت کوهدشت برداشت می شود.

محمدی یادآور شد: اگر وضع به همین روال پیش برود شهرستان کوهدشت و شهرهای تابعه آن در آینده با بی آبی مواجه خواهند شد و آن وقت نه برای بخش کشاورزی که باید برای تامین آب آشامیدنی مردم فکری کرد.

اداره دیمی کشاورزی کوهدشت

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد درآمد مردم کوهدشت از راه کشاورزی است و اگر کشاورزی را از آن ها بگیرند همه مهاجرت می کنند.

فرماندار کوهدشت اظهار داشت: در بحث حرکت از کشاورزی سنتی به صنعتی در کوهدشت هنوز در ابتدای راه هستیم و طی هشت سال گذشته کار قابل توجهی در این بخش صورت نگرفته است و همین امر دشت تشنه کوهدشت را به سمتی می برد که به صورت دیم اداره شود.

الگوی کشت باید تغییر کند

محمدی اظهار داشت: مردم کوهدشت به خاطر درآمد کم به سمت کشت هایی می روند که درآمد بیشتری داشته باشد و همین کشت محصولات آبدوست را موجب شده است.

وی افزود: باید الگوی کشت شهرستان را تغییر داد و در این راه ضمن در نظر گرفتن درآمد کشاورزان باید مشوق هایی در این زمینه برای کشاورزان در نظر گرفت.

فرماندار کوهدشت ضمن درخواست امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای برداشت کشت کلزا در شهرستان، گفت: مرکز خریدی هم باید باشد تا کشاورزان برای فروش محصول خود نگرانی نداشته باشند.

ایستگاه های پمپاژ چشم به راه سیمره

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مسیر رودخانه سیمره ۱۲هزار هکتار اراضی کشاورزی از چم آستان تا رودبار وجود دارد و تعداد هفت ایستگاه پمپاژ آب بیش از ده سال است بدون بازدهی باقی مانده اند.

فرماندار کوهدشت از مسئولان امر خواست برای تامین آب اراضی در مسیر رودخانه سیمره همکاری لازم را داشته باشند و ادامه داد: در یک هکتار کشت آبی می توان چندین برابر کشت دیم راندمان ایجاد کرد به طوریکه کشاورزان حاشیه سیمره با موتورهای پمپاژ آبی که خود کار گذاشته اند بیش از ۶۰ تن در هر هرکتار برداشت می کنند.

دست واسطه ها از محصولات جالیزی کوتاه شود

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید دست واسطه ها از محصولات جالیزی کوتاه شود، گفت: تکمیل جاده ای که از درب گنبد به سمت منطقه کشماهور کوهدشت در حال احداث بوده ضروری است چرا که ضمن کم کردن فاصله ها می تواند محصولات جالیزی استان های همجوار غربی کوهدشت را به لرستان برساند.

محمدی افزود: کشاورز در زمان کاشت محتاج است و واسطه ها می آیند و محصولات را با هرقیمتی که بخواهند  پیش خرید می کنند اما اگر کشاورز خود توانمند باشد می تواند محصولاتش را به موقع برداشت و با قیمت مناسب به فروش برساند.

لزوم نصب کنتور هوشمند روی چاههای آب کشاورزی

محمدی همچنین با اشاره به ضرورت وجود کنتورهای هوشمند برای چاه های آب کوهدشت، بیان داشت: برای جلوگیری از کشت محصولات آبدوست طی سال آینده، نصب کنتور بر روی چاه های کشاورزی اولین خواسته ماست.

وی افزود: از جمله خواسته های دیگر ما جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، حل مشکلات تکمیل ایستگاه های پمپاژ، تامین به موقع سوخت ماشین آلات کشاورزی، تامین بذر و کود، استفاده از کودهای مرغوب و عالی و توسعه آبخیزداری است.

کمک به تنها کارخانه انارستان سیاو

فرماندار کوهدشت با بیان اینکه بزرگ ترین انارستان متمرکز کشور در کوهدشت قرار دارد، گفت: متاسفانه کارخانه فرآوری مرتبط با انار شهرستان به علت بدهی بانکی تعطیل شده است.

وی ادامه داد: این کارخانه رب انار در حال حاضر برای راه اندازی مجدد به سرمایه در گردش نیاز دارد.

محمدی از مسئولان خواست برای راه اندازی مجدد تنها کارخانه انارستان سیاو شهرستان کوهدشت کمک کنند.

ضرورت توسعه آبخیزداری در دشت کوهدشت

محمدی در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه به جنگلهای این شهرستان تاکید کرد و اظهار داشت: بیشتر جنگل های کوهدشت صعب العبور بوده و به نگهبان و جنگل بان نیاز دارند.

وی ادامه داد: وقتی نفت روستائیان تامین نشود مجبورند جنگل ها را به زغال تبدیل کنند و زغال را بفروشند که در این رابطه علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

فرماندار کوهدشت گفت: دشت کوهدشت از نظر تزریق آب مشکل دارد چون برفگیر نیست و باران هایش هم سریع به سیلاب تبدیل می شود؛ بنابراین توسعه آبخیزداری در این دشت ضروری است که یکی از راه های حل بحران کم آبی است.

ایجاد استخرهای پرورش ماهی در حاشیه سیمره

فرماندار کوهدشت با بیان این که تنگه شیرز یکی از مکان های تفریحی گردشگری کم نظیر کشور است، تصریح کرد: مجوز راه اندازی یک استخر پرورش ماهی در تنگه رویایی شیرز صادر شده که باعث خفگی این تنگه زیبا شده است.

محمدی از مسئولان امر خواست با این موضوع به طور جدی برخورد تا از دست اندازی به این منطقه بکر جلوگیری شود.

وی بیان داشت: به جای ایجاد استخر پرورش ماهی در دره ای که متعلق به همه و مکانی تفریحی است، در مسیر رودخانه سیمره می توان بهترین استخرهای پرورش ماهی را ایجاد کرد اما ابتدا باید آموزش ها و اعتبارات لازم به مردم منطقه ارائه شود که اجرای این طرح می تواند بخشی از مشکل اشتغال مردم منطقه را رفع کند.