توانایی کوهدشت بعنوان قطب کشاورزی غرب کشور

  توانایی کوهدشت بعنوان قطب کشاورزی غرب کشور احسان صلاحی (کارشناسی ارشد گیاهپزشکی)   استان لرستان با آب و هوای مناسب، مراتع غنی، رودهای پرآب و خاک حاصلخیز، استعداد ویژه‌ای برای دامپروری و کشاورزی دارد و به همین دلیل پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را دامپروری و کشاورزی تشکیل می‌دهد.بخش اعظم زراعت در استان […]

توانایی کوهدشت بعنوان قط ب کشاورزی غرب کشور-1

 

توانایی کوهدشت بعنوان قطب کشاورزی غرب کشور

احسان صلاحی (کارشناسی ارشد گیاهپزشکی)


 

استان لرستان با آب و هوای مناسب، مراتع غنی، رودهای پرآب و خاک حاصلخیز، استعداد ویژه‌ای برای دامپروری و کشاورزی دارد و به همین دلیل پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را دامپروری و کشاورزی تشکیل می‌دهد.بخش اعظم زراعت در استان لرستان از نوع دیم و بخش کمی از آن زراعت آبی می‌باشد و همین موجب کاهش تولید و کیفت محصولات کشاورزی در این استان شده است.. مهم‌ترین محصولات لرستان غلات (گندم و جو)، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، ذرت، سیب‌زمینی، پیاز، سبزیجات، صیفی‌جات و چغندرقند است. محصولات باغی مانند سیب، گلابی، زردآلو، گیلاس، انگور، انجیر، و بادام نیز در این استان تولید می‌شود. بیشترین تولیدات زراعی استان لرستان به ترتیب گندم، جو، حبوبات، نباتات علوفه‌ای و چغندرقند می‌باشند. حبوبات تولید شده در استان لرستان به ویژه نخود در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که رتبه استان در زمینه تولید این محصول در سطح کشور در سال‌های مختلف در ردیف اول تا دوم بوده است.

کوهدَشت یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که در غرب این استان قرارگرفته و آب و هوای معتدل دارد. کل مساحت اراضی کشاورزی شهرستان ۱۹۱۵۷۲ هکتار، معادل ۲۵ درصد اراضی زراعی استان است که از آن ۱۹۲۹۷ هکتار آبی و ۱۷۲۲۷۵ هکتار دیگر دیم می‌باشد که سالانه ۱۵۴۱۴۵ هکتار از آن زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود؛ میزان ۳۰۹۲۰۵ تن تولید یعنی ۷/۱۶ درصد تولید محصولات زراعی استان و هم‌چنین با ۲۳۹۴ هکتار سطح باغات مثمر با تولید سالانه ۲۸۰۰۰ تن یعنی معادل ۵/۱۲ درصد تولید باغات استان و با دارا بودن ۶۵۰ هزار واحد دامی با تولید ۲۵ هزار تن محصولات دامی را به خود اختصاص داده‌است. هم‌چنین بیش از ۹۰ درصد باغات انار استان لرستان در شهرستان کوهدشت وجود دارد که عمدتاً در بخش طرهان و بخش کونانی به ویژه منطقه زیرتنگ سیاب ، چقاپیت سفلی چقاپیت علیا، گراب و رودبار قرار دارند.

آب و هوا  یا کلیمای کشاورزی در این شهرستان مناسب کشت انواع محصولات زراعی و باغی می باشد. بعنوان مثال در قسمت سر طرهان در صورت فراهم بودن زیرساخت ها و مدرنیته کردن اعمال کشاورزی میتوان از زمین های آن برای ایجاد باغات سیب و انار استفاده نمود که خود این امر علاوه بر ایجاد شغل و آبادی منطقه، حفظ محیط زیست و تدوام حیات زیستی را نیز تضمین می کند.اما با توجه به اینکه قسمت اعظمی از زمین های کشاورزی این شهرستان دیم هستند و سطح  آب های زیرزمینی نیز کاهش یافته، میزان محصولات و کیفت آن ها سالینه کاهش چشمگیری داشته این در حالی است که این شهرستان در نزدیکی چندین رود پرآب قرار داشته و بدون کوچکترین استفاده ای از این شهرستان عبور می کنند. قسمت اعظم جمعیت شهرستان حرفه اصلی آن ها کشاورزی است ولی با توجه به ناامیدی از باوری خاک و تامین آب تولید محصولات کاهش پیدا کرده و بعضی از آنها حتی مبادرت به تغییر کاربری زمین خود شده اند. علاوه بر این متاسفانه بعلت عدم آشنایی کشاورزان با مسائل کاشت(شخم و آماده سازی زمین،ابیاری..)،استفاده بیش از حد سموم شیمایی برای کنترل آفات ، بیماری هاو علف های هرز باعث از بین رفتن بافت  خاک و ایجاد مقاومت در میکرواگانیسم های مضر،آفات و علف های هرز شده که این امر خود نیازمند تدابیر بهتری از سوی سازمان محترم جهاد کشاورزی شهرستان می باشد.درصورت استفاده بهینه از زمین های حاصلخیز شهرستان و دشت کوهدشت می توان در آینده نزدیک انتظار تحول عظیم در بخش کشاورزی شهرستان داشت. امروزه بیشترین معضل شهرستان بیکاری جوانان این شهرستان باتوجه به تحصیلات بالا ی آن هاست.اما اگر مسئولان استان به این شهرستان توجه وافری داشته باشند و عنایت ویژه ای نسبت به طرح های کشاورزی از جمله سد معشوره داشته باشند در آینده ای نزدیک میتوان کوهدشتی متفاوت را مشاهده کرد که به یکی از قطب های کشاورزی غرب کشور تبدیل شود.