نیایشگاه باستانی که سر از خاک برآورد/ جاذبه ای منحصر به فرد در 70 متری فرودگاه خرم آباد

  کشف بقایای یک نیایشگاه باستانی در نزدیکی فرودگاه خرم آباد بستر لازم برای ایجاد موزه روباز و همچنین جذب گردشگران داخلی و خارجی به محل این محوطه تاریخی را فراهم آورده است. به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از روند کاوش […]

IMG20584614

 

کشف بقایای یک نیایشگاه باستانی در نزدیکی فرودگاه خرم آباد بستر لازم برای ایجاد موزه روباز و همچنین جذب گردشگران داخلی و خارجی به محل این محوطه تاریخی را فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از روند کاوش تپه باستانی در نزدیکی فرودگاه خرم آباد به خبرنگاران گفت: بحث کاوش این محوطه تاریخی در محل تپه فرودگاه خرم آباد از 45 روز پیش آغاز شده است.

عبدالرضا مهاجری نژاد به کشفیات مختلف صورت گرفته از این سایت باستانی اشاره کرد و بیان داشت: این تپه باستانی متعلق به سه دوره عصر آهن، مفرغ و مس و سنگ بوده و آثار و اشیای خوبی از این محل به دست آمده است.

وی با بیان اینکه این محل هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ اشیاء کشف شده غنی است ادامه داد: مطابق کشفیات صورت گرفته این محل به عنوان یک نیایشگاه در گذشته مطرح بوده و اشیاء به دست آمده نیز به عنوان نذورات در این محل بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به اهمیت این سایت باستانی اشاره کرد و بیان داشت: فرودگاه خرم آباد دومین فرودگاه در سطح دنیا است که چنین محوطه تاریخی را در نزدیک سالن و پاویون خود دارد.

مهاجری نژاد از این موضوع به عنوان ظرفیتی برای توسعه گردشگری در استان یاد کرد و بیان داشت: نزدیکی این محوطه به فرودگاه به گونه ای است که مسافران منتظر در سالن فرودگاه می توانند از نزدیک نسبت به بازدید از این سایت تاریخی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نزدیکی این محوطه تاریخی فرصت منحصر به فرد و فوق العاده ای برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی مرکز استان است یادآور شد: در سفر اخیر معاون سازمان میراث فرهنگی به استان لرستان قرار شد این سایت تاریخی به عنوان موزه روباز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی از این محوطه تاریخی اشاره کرد و بیان داشت: طرح و برنامه مورد نظر برای استفاده گردشگری از این محوطه تاریخی تدوین و به مسئولان مرتبط ارائه شده است.

مهاجری نژاد با بیان اینکه اعتبار اضطراری برای این محوطه تاریخی نیز پیشنهاد شده است یادآور شد: این اعتبار برای طرح حفاظتی و مرمتی این محوطه پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به کشف اقلام و اشیاء تاریخی در پی کاوشهای انجام شده تصریح کرد: عملیات کاوش در این منطقه همچنان ادامه دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به قرارگیری این محوطه تاریخی در 70 متری سالن فرودگاه ابراز امیدواری کرد که بتوان با اجرای طرح حفاظتی و مرمتی در راستای احداث موزه روباز در این منطقه هرچه سریعتر اقدام کرد.

مهاجری نژاد با بیان اینکه وجود این محوطه تاریخی در نزدیکی فرودگاه خرم آباد فرصتی برای توسعه صنعت توریسم در استان است بیان داشت: در راستای اجرای طرح های مرتبط نیازمند کمک مسئولان هستیم و انتظار داریم مجموعه های مختلف برای کمک به میراث فرهنگی پای کار بیایند.

بنابر این گزارش نخستین فصل مطالعات باستانشناسی تپه فرودگاه در روزهای آغازین مرداد ماه سال جاری با هدف باز خوانی و مطالعه توالی دوره های فرهنگی اجرایی و نتیجه مطالعات انجام شده که به سرپرستی علی سجادی انجام شد نشانگر سه دوره فرهنگی است.

لایه اول را قبرستانی متعلق به دوره اسلامی (سده اخیر) تشکیل می دهد و لایه دوم را آثاری از دوره تاریخی و لایه سوم که مهمترین و پا بر جا ترین آثار را به خود اختصاص داده است شامل بقایای دیوار های عظیم خشتی و ساختارهای معماری با مصالح قلوه سنگ و ملات گل است.

اشیا فرهنگی به دست آمده از این فضا را تعدای پیکرک حیوان به شکل قوچ، گاو نر و یک نمونه نادر با سر روباه تشکیل می دهد که با توجه به ویژگی های معماری و مواد فرهنگی، می توان وجود نیایشگاه کوچکی را در این بخش از تپه متصور شد.