“رکود تدبیر در استان لرستان”

  “رکود تدبیر در استان لرستان” خسرو پرویزپور نشریه بانگ اساطیر سوت بی صدای صنعت و توسعه در استان لرستان و شرایط اجتماعی استان بطور بالقوه آمادگی پذیرش بحران ناگوارمعیشت را ندارد؛متوسط درآمد مردم استان لرستان ۴۸درصد میانگین کل کشوراست به عبارتی سهم لرستان از تولید ناخالص۱٫۲درصد است درحالی که ۲٫۴درصدجمعیت کشور درلرستان زندگی می […]

150x188x23621155579598402482.jpg.pagespeed.ic.dc_cG0ecP1

 

“رکود تدبیر در استان لرستان”

خسرو پرویزپور

نشریه بانگ اساطیر


سوت بی صدای صنعت و توسعه در استان لرستان و شرایط اجتماعی استان بطور بالقوه آمادگی پذیرش بحران ناگوارمعیشت را ندارد؛متوسط درآمد مردم استان لرستان ۴۸درصد میانگین کل کشوراست به عبارتی سهم لرستان از تولید ناخالص۱٫۲درصد است درحالی که ۲٫۴درصدجمعیت کشور درلرستان زندگی می کنند.

واقعیت اینگونه است که مردمان لرستان ازدیرباز در”نام آوری”،شریعت،شهامت وغیرت سرآمد بوده اند؛ پیشرو در انقلاب،پیشگام در دفاع مقدس وپیشمرگ آرمانهای اسلامی
اما همین مردمان در”نان آوری”؛با اقتصادی فرسوده،اشتغالی ناپایدارو ضعیف،درآمدی نازل وفقری متصل به ناهنجاریهای اجتماعی(اعتیاد،سرقت،قتل و…) پنجه در ناگواری آمیخته اند.
هنوز هم ریل مدیریت استان، با قطار مدیران ناکارآمد وغیربومی گذشته خود؛سوت دلخراش بی تدبیری را درحافظه تاریخی این مردم شرافتمند به ودیعه گذاشته است به گونه ای که سهم تولید،صنعت و صنایع مادر در استان لرستان ناچیزتر از محاسبه و مقایسه باسایراستانهای کشور است ازنگاه نگارنده “رکودتدبیروکفایت”عیار برجسته ی واماندگی و محرومیت استان لرستان محسوب می شود.
تثبیت رتبه نخست تا سوم جایگاه بیکاری استان دردودهه گذشته ودرنمودارکشوری مهمترین سنداثبات ادعاست.
در”رکودتدبیروکفایت”لرستان،عناصرمتعددی به تناسب جایگاه خوداشتراک دارند؛مجمع نمایندگان استان،نمایندگان ادوارگذشته،مسئولین اجرایی استان و حتی اندیشمندان،نخبگان،اساتیدو جامعه دانشگاهی ورسانه هاباکارنامه منفی وغیرقابل قبول،مسئولیت مستقیم توسعه نیافتگی استان را در تمامی حوزه های اقتصادی به عهده دارند.
با این نگاه نه چندان روشن،باید پرسید علاج واقعه درچیست؟شرایط انقباظی لرستان با چه اهرم هایی مهار می شود؟ابزارهای پهنای توسعه،رشدو شکوفایی کدامند؟راه های انبساط اقتصادی با کدام قطب نما قابل کشف و پیدایی است؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین لحظات سال ۱۳۹۳فرمودند:”آنچه در این سال پیش رو داریم،عبارت است ازاقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیداکندوفرهنگی که با همت مسئولان و مردم بتواندسمت و سوی حرکت بزرگ کشورما وملت مارا معین کند،لذا من شعارامسال و نام امسال را این قرار دادم،اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی.
معظم له با شناخت عمیق از شرایط اجتماعی؛شکوفایی اقتصادی و فرهنگ اصیل اسلامی ومدیریت جهادی را عناصر ارزشمند وانکارناپذیر رشد،رفاه،توسعه و پیشرفت یک ملت می داند.
باالهام ازپیام رمزگشای رهبر معظم انقلاب وبا حذف آهنگ سیاسی استان وبرجسته نمودن توسعه واقتصادمبتنی بر فرهنگ اسلامی که عزت و کرامت انسانها را نوید می دهد.
بنابراین ارتقاء جایگاه لرستان به ردیف استان های توسعه یافته دور از ذهن وانتظارنیست؛تدبیروتلاش به اتکاءابزاروبرخی لوازمات باالحاقات: ۱٫حذف تمام حاشیه های سیاسی۲٫ایجادمجمع مشورتی تدبیر و توسعه اقتصادی استان۳٫بهره گیری از نخبگان واندیشمندان وجامعه دانشگاهی۴٫بازشناسی آفت های مدیریتی مسئولان سابق استان۵٫جذب سرمایه گذاران خصوصی۶٫ایجاد صنایع مادر،کارخانه وواحدهای تولیدی۷٫بهره گیری از ظرفیت های مجلس شورای اسلامی و هیات دولت توسط نمایندگان محترم۸٫تغییر ناوگان فرسوده وناتوان مدیران استانی۹٫ترمیم مدیریت اجرایی استان۱۰٫طرح مطالبه عمومی مردم ازمسئولان وپاسخگویی نمایندگان مجلس درفضایی تعریف شده وفراخوان دانشگاهی برای شناسایی محورهای توسعه و پیشرفت استان لرستان.
ظرفیت های اجتماعی استان لرستان دیگرتوانایی آزمون وخطا و بی تدبیری را ندارد.
آهنگ توسعه استان بسیار کند ونارواست، دیگر نمی توان مانند گذشته به نوار زرین و ضربت نمایشی “کلنگ های افتتاح عقیم “چشم دوخت امروز نتیجه گرایی مقدم بر کلنگ زنی است.
مفهوم مدیریت جهادی برای اقتصادی شکوفا،بهره گیری از تمام قابلیت ها واستعدادها وحرکت برمدارتدبیر وکفایت است.