سرخط خبرها
امروز: جمعه, ۳ آذر , ۱۳۹۶ | ۱۴:۲۲:۰۸آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ ،‌ ۱۲:۴۳
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱در ۱:۵۸ ب.ظ تعداد بازدید: 75 بازدید کد خبر:2415 چاپ خبر

فرمانده ناجا: پرايد، ناايمن‌ترين خودروي كشور /عقب‌نشینی‌ها درمقابل خودروسازان پسنديده نيست

0

فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود.


به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم در سومین همایش ایمنی و ترافیک با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن تایید نکرده است!

وی خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دایمی آنها را دنبال کند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است باید استانداردهای آن ارتقاء پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقاء پیدا کرده است.

فرمانده ناجا ایمنی خودرو را مولفه‌ای دانست که باید خودرو‌سازان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و ادامه داد: تولید‌کنندگان باید در راستای ارتقاي علمی استانداردهای خود گام بردارند. از سوي ديگر ما نيز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب‌نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌هایی منطقی خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم كه اين امر انجام شده است.

وي با اشاره به استقلال سازمان استاندارد اظهار داشت: خوشبختانه با این رویکرد استاندارد خودروها روندی رو به بهبود را طی کرده‌اند که امیدواریم مردم به طور ملموس شاهد اين استقلال باشند.

فرمانده ناجا اصول دستاوردهای بزرگ را وجود نقشه راه دانست و افزود: دسترسی به اهداف بزرگ با تصمیمات اقتضائی و سلیقه‌ای یا حذف برخی از مسئولان امکانپذیر نیست. این در حالیست که حوزه ترافیک و تصادفات در کشور ما جوان است. اگرچه صد سال از ورود خودرو به کشور می‌گذرد اما طی چند سال اخیر شاهد تبدیل تردد خودروها به معضل هستیم. شرایط پس از جنگ و شروع سازندگی و افزایش توانایی اقتصادی مردم باعث شد تا خودرو جزء سبد خانواده قرار گیرد.

وی با اشاره به اين كه در آینده شاهد افزایش سرعت سرسام‌آوری خواهیم بود چرا که جوانان 19 ساله تا پیرمردان 80 ساله براساس اقتضائات در دایره دارندگان وسیله نقلیه قرار می‌گیرند، افزود: ورود تکنولوژی باید همراه با فرهنگ و زیرساخت باشد. ما در ورود تکنولوژی به کشور تاخر داريم و پس از ورود تكنولوژي تازه به دنبال فرهنگ و زیرساخت‌ها می‌رویم كه اگر این موضوع مدیریت نشود به تهدیدی جدی تبدیل می‌شود.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه در سال 84 با وجود شش میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در کشور شاهد رشد 10 تا 15 درصدی کشته‌ها بودیم، گفت: در این سال 27 هزار و 800 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند كه با مطالعات انجام شده توسط متخصصان انجام شد و تعیین نقشه راه توانستیم خسارات را کاهش دهیم.

وي تصريح كرد: پلیس نمی‌تواند حجم خسارات را کاهش دهد اما خوشبختانه میزان تلفات رانندگی در سال گذشته نزدیک به 3 هزار نفر کاهش یافت. در سال 78، 3 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کردند که تا امروز 12 میلیون دیگر نیز به آنها اضافه شد. در سال 90 همچنین یک میلیون و 900 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند. براساس اعلام‌های جهانی سالانه یک میلیون و 900 هزار نفر در تصادفات رانندگي جهان کشته می‌شدند که این آمار در کشور براساس سهم يك درصد باید به 19 هزار نفر کشته می‌رسید اما طی سالهای آینده شاهد کاهش تلفات خواهیم بود.

فرمانده ناجا به موضوع ایمنی خودروها اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم بخش خصوصی را در راه به کار گیریم و خرید خدمات انجام دهیم. اگر با آهنگ کنونی پیش برویم این موضوع 20 سال به طول می‌انجامد اما با برون سپاری به بخش خصوصی کنترل الکترونیکی جاده‌ها طی سه سال به پایان می‌رسد. پلیس به دنبال تقویت و حرفه‌ای شدن است تا با اصلاح ساختارها و مراقبت الکترونیکی حضور نامحسوس خود را افزایش داده و اصطکاک با مردم را کاهش دهد.

استفاده از تلفن همراه حين رانندگي نان شب نیست که واجب باشد
وی با اعلام اینکه فروردین سال گذشته 52 میلیون برگ جریمه صادر شد خاطرنشان كرد: این در حالیست که در فروردین سال 89 نیز 29 میلیون برگ جریمه صادر شده بود اما در نیمه سال 90 با ابلاغ قانون افزایش جریمه‌ها میزان جریمه‌ها در اسفندماه سال گذشته به 35 میلیون برگه کاهش یافت. کاهش سرعت و تخلفات حادثه‌ساز یکی دیگر از دستاوردهای قانون جدید پلیس است. برخی‌ها مدعی‌اند که چرا باید جریمه صحبت کردن با تلفن همراه از 5 هزار توان به 60 هزار تومان برسد که ما معتقدیم استفاده از تلفن همراه نان شب نیست که واجب باشد و می‌توان با استفاده نکردن از آن جریمه نشد.

فرمانده ناجا یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش تصادفات را مردم و عناصر فرهنگی برشمرد و افزود: اگر راه و خودرو بد باشد و پلیس نیز در جاده حضور نداشته باشد اما رانندگان خودشان قانون را رعایت کنند بخش زیادی از تصادفات و تلفات کنترل و کاهش می‌یابد.

وي با اعلام اینکه روزانه یک تا 1/5 نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند،‌ گفت: عابران پیاده و موتورسوران بيشترين کشته‌های تصادفات رانندگی هستند. باید ایمن‌سازی معابر، اصلاح تقاطع و پیچ‌ها رعایت شود نه اینکه برخی از افراد بدون توجه به ایمنی ابتدا راه را ساخته و پس از افتتاح پلیس آن را به علت ایمن نبودن مسدود یا محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال کند. اگر قرار بود براساس برنامه سوم شاهد افزایش کشته‌های رانندگی باشیم امروز باید شاهد مرگ سالانه 52 هزار نفر در جاده‌های کشور می‌بودیم که این آمار با روندی معکوس به 20 هزار نفر کاهش یافت.

برچسب‌ها

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط