مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان: نبود سدهای ذخیره سبب هدر رفت روان‌آب‌های لرستان می‌شود / زنگ خطر در شهرستان کوهدشت به صدا درآمده

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: بارندگی در لرستان درچند ساله اخیر کاهش پیدا کرده ‌و از طرفی نبود سدهای ذخیره سبب هدر رفت روان آب های لرستان شده است.

سد شهید پارسای سرایان

 

به گزارش لکنا به نقل از تسنیم، عظیم دادگر دیروز در جمع خبرنگاران در خرم آباد اظهار کرد: کاهش سالانه بارندگی ها در استان تهدیدی عمده و زنگ خطری برای کشاورزان لرستانی در آینده است، لذا باید برای کنترل روان آب هایی که در فصل سرد سال نازل می شود چاره اندیشی شود.

وی افزود: در گذشته های نه چندان دور استان لرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر دو جبهه آب و هوایی مدیترانه ای از طرف غرب و جبهه سودانی که از طرف جنوب غربی، بخشی از استان را تحت پوشش قرار می داد وضعیت بسیار مطلوبی داشت.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان خاطر نشان کرد:  استان لرستان بعد از استان های شمالی یکی از پر باران ترین استان های کشور بود و بطور میانگین 530 میلی متر بارندگی در سال زراعی داشت که رقم قابل توجهی بود.

دادگر تصریح کرد: میانگین بارش کشور 250 میلی متر است اما از چند سال پیش این روند رو به کاهش نهاده است بطوری که بعد از خشکسالی های اخیر به استثناء سال جاری حدود 20 درصد از بارندگی ها کم شده است.

وی بیان کرد: پراکنش نامناسب و تغییر شکل بارندگی ها از برف به رگبار سبب هدر رفت آن ها شده و از طرفی به علت نبود سدهای ذخیره در استان امکان نگه داری آب وجود ندارد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: هم اکنون زنگ خطر در شهرستان کوهدشت به صدا درآمده اما متأسفانه  کشاورزان حاضر به تغییر الگوی کشت نیستند و هنوز هم اقدام به کشت  گیاهان آب دوست می کنند که البته هیچ قانونی مبنی بر جلوگیری از کشت محصولات آب دوست در این مناطق وجود ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: با توجه به عدم وجود امکان جبران منابع آب و با روند کاهش سالانه نزولات آسمانی اگر این روند ادامه پیدا کند تولید اغلب محصولات اساسی مورد نیاز مردم در استان تعطیل می شود.

دادگر افزود: با توجه به خشک سالی های چندین ساله و کاهش حتی آب های زیر زمینی از کشاورزان هم استانی به ویزه مناطق جنوبی استان شامل شهرستان های کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم آباد  درخواست  داریم تا ضمن استفاده بهینه و به موقع از آب، از کاشت گیاهان آب دوست کمتر استفاده کنند.