رشد و توسعه متوازن و همه جانبه، ارمغان سفر کاروان تدبیر و امید به استان لرستان

  سفر استانی کاروان تدبیر و امید طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به عنوان پنجمین سفر دولت یازدهم به استان لرستان برگزار شد، سفری که به طور یقین منشا خیر و برکات زیادی برای این استان در راستای رفع محرومیت ها و مشکلات انباشت شده و تاریخی لرستان، خواهد شد. به گزارش لکنا […]

80792

 

سفر استانی کاروان تدبیر و امید طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به عنوان پنجمین سفر دولت یازدهم به استان لرستان برگزار شد، سفری که به طور یقین منشا خیر و برکات زیادی برای این استان در راستای رفع محرومیت ها و مشکلات انباشت شده و تاریخی لرستان، خواهد شد.

به گزارش لکنا به نقل از ایرنا، دولت تدبیر و امید براساس رویکردها و سیاست های محوری خود مبنی بر خدمت رسانی بهینه و مطلوب به مردم و تلاش برای رفع مشکلات و محرومیت های موجود به ویژه در استان های کمتر برخوردار کشور، لرستان را به عنوان مقصد پنجمین سفر کاروان تدبیر و امید انتخاب کرد.

سفری که براساس یک برنامه هدفمند، کارشناسی شده و دقیق با شناسایی توانمندی ها و قابلیت ها، کمبودها و ضعف ها و تدوین راهکارها و برنامه های علمی و مشخص برای رفع مشکلات و محرومیت ها در یک دوره زمانی مشخص با توجه به امکانات و ظرفیت های دولت انجام شد.

زمینه سازی برای مشارکت فعال و موثر بخش خصوصی در عرصه فعالیت های اقتصادی، تولیدی وصنعتی لرستان و سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی برای بهره برداری از ظرفیت های گسترده موجود، به عنوان یکی از اهداف محوری این سفر، خود نوید بروز تحولی اساسی و چشمگیر در روند رشد و توسعه این استان دارد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این سفر ضمن اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های گسترده و چشمگیر لرستان در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و …، بر ضرورت زمینه سازی برای شناسایی و استفاده بهینه از این ظرفیت ها در جهت رفع محرومیت های موجود در استان تاکید کرد.

 

* سه برابر بودجه عمرانی استان لرستان امسال وسال آینده تخصیص می یابد

رییس جمهوری در خاتمه سفر دو روزه خود به استان لرستان در جمع خبرنگاران ضمن ارایه گزارشی از روند پنجمین سفر استانی خود و تقدیر و تشکر از مهمان نوازی و استقبال گرم مردم لرستان و مسئولان استان،

گفت: دولت تصمیم گرفته تمام اعتبارات عمرانی سال 93 این استان را به طور کامل و 100 درصد تخصیص

و حتی اعتبارات بیشتری به این استان اختصاص دهد.

رییس جمهوری اظهار کرد: قرار است سه برابر بودجه عمرانی مصوب برای امسال و سال آینده به این استان تخصیص یابد.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه از مردم شهرستان های مختلف این استان عذرخواهی می کنم که فرصت حضور و دیدار میسر نشد، تصریح کرد: در این سفر هدف این بود که استان لرستان با توجه به استعدادها و ظرفیت های فراوانی که از لحاظ کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد، تحولاتی رخ دهد و مسئله بیکاری تا حد زیادی جبران شود.

* بهره برداری از چند طرح بزرگ سدسازی در استان

وی ادامه داد: سدهایی ظرف امسال و سال آینده در این استان به بهره برداری می رسد که دو تا سه سد در سالجاری و یک تا دو سد نیز سال آینده به بهره برداری خواهند رسید که یکی از آنها برق آبی و مابقی کشاورزی هستند.

رییس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر تنها حدود 12 درصد از ظرفیت صنعت استان استفاده می شود که تصمیم گرفته شد، از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود که این امر منجر به رونق صنعت و اشتغال استان خواهد شد.

* رشد و توسعه فعالیت های بخش کشاورزی و دامپروری

وی افزود: در بخش دامداری نیز، مقرر شد وزارت کار تعاون و امور اجتماعی یک دامداری پنج هزار راسی تاسیس کند که هم خود و صنایع وابسته به آن باعث رونق بیشتری در استان لرستان خواهد شد.

 

* توسعه صنعت گردشگری با تامین زیرساخت ها

به گفته دکتر روحانی، یک هتل نیمه کاره در خرم آباد وجود دارد که مقرر شده تا پایان امسال به بهره برداری

برسد و بنیاد مستضعفان هم قول داده یک هتل چهار ستاره در این شهر احداث کند که سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کمک خواهد کرد که تسهیلات این پروژه با نرخ سود پائین تری در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه در خرم آباد ما هتل و فرودگاه مناسب داشته باشیم، برای ایجاد حلقه اتصال است و تا اینها را نداشته باشیم، نمی توانیم نخبگان، اندیشمندان، علما و کارآفرینان را دعوت کنیم و حتی کسانی که اهل استان هستند و خارج از کشور حضور دارند را برای سرمایه گذاری دعوت کنیم.

وی ادامه داد: حلقه اتصال، فرودگاه و هتل است؛ هتل نیمه کاره موجود تکمیل می شود و علاوه بر آن ساخت هتلی که قول داده شده، شروع خواهد شد. البته استان لرستان با این همه جذابیت باید دهها هتل داشته باشد که ما باید خودمان این کارها را انجام دهیم و خودمان کارآفرینان را جذب کنیم و دولت هم باید کمک کند.

 

* 79 مصوبه دولت تدبیر و امید برای توسعه استان لرستان

رییس جمهوری اضافه کرد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز 79 طرح مشخص کرده که تمام آنها در سال جاری و سال آینده به اتمام خواهند رسید.

دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این طرح ها برای استان لرستان موجب برکت شود، گفت: امیدوارم همه آنها که توان کارآفرینی دارند، چه لرستانی ها و چه ایرانیان غیرلرستانی و سرمایه گذاران خارجی سبب توسعه سرمایه گذاری در این استان شوند؛ چون رونق باید از طریق بخش های خصوصی و تعاونی ایجاد شود.

 

* ساخت شهرک پتروشیمی در لرستان

رئیس جمهوری گفت: در کنار پروژه پتروشیمی لرستان که امیدورایم یکی دو ماه دیگر به بهره برداری برسد، یک شهرک پتروشیمی نیز قرار شده در این استان احداث شود.

 

* 26 طرح ورزشی برای استان لرستان

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به دیگر دستاوردهای سفر استانی دولت به لرستان، افزود: ورزش برای نشاط معنوی و سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و علاوه بر ورزش عمومی، ورزش حرفه ای نیز مورد توجه دولت است.

روحانی گفت: در شورای اداری استان لرستان اعلام شد که 26 طرح برای بحث ورزش و جوانان تصمیم گیری شده تا این طرح های نیمه کاره تکمیل شوند.

وی گفت: باید فضای لازم برای دختران ایجاد کنیم چون پسران می توانند همه فضاها را ورزشی کنند اما برای دختران فضای مناسب تری لازم است؛ آنها هم نیاز به نشاط، ورزش و سلامت بیشتر دارند، چون می خواهند فرزندان آینده را تربیت کنند.

 

* برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال

رییس جمهوری همچنین در خصوص اقدامات دولت برای رفع مشکل بیکاری لرستان، نیز گفت: برای پیشرفت

استان همه باید تلاش کنیم؛ این مردم، کارآفرینان، نخبگان، اساتید و جوانان هستند که باید بار مسئولیت را به دوش گیرند که این کار شدنی است.

وی ادامه داد: استان لرستان استعداد شکوفایی دارد و حتما شکوفا خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: در جلسه ای که در تهران برای سفر به استان لرستان برگزار شد دیدیم که اولین مسله بیکاری است؛ برای بیکاری یک راه این است که با ارایه وام های زودبازده یک عده بیکار را تبدیل به بیکار بدهکار کنیم؛ اینها راه اشتغال نیست؛ زمینه های لازم باید در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم شود و سپس مردم در آن بخش ها حضور پیدا کنند.

روحانی با تاکید براینکه نمی توان توقع داشت همه پروژه ها برعهده مردم و کارآفرینان باشد، گفت: دولت باید زمینه های ایجاد سد و نیروگاه را فراهم کند و تامین خوراک پتروشیمی ها را متعهد شود؛ بنابراین اینها قدم هایی است که باید توسط دولت برداشته شود.

وی ادامه داد: دولت در زمینه تامین گاز قدم های خوبی برداشته و زمستان امسال افزایش تولید خواهیم داشت و تمام منابع گازی ما که باید به مدار بیایند بین 3 تا 4 سال محقق خواهد شد که آن زمان دست ما برای خیلی کارها باز است.

وی با تاکید بر اینکه میزان اشتغال واحدهای پتروشیمی محدود است، گفت: مثلا اشتغال پتروشیمی لرستان کمتر از یک هزار نفر است اما دارای صنایع پایین دستی است که می تواند فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این سفر تصمیم گرفته شد یک شرکت پتروشیمی در استان لرستان ایجاد شود که محصولات پایین دستی آن تولید و ایجاد اشتغال کند.

رییس جمهوری گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مامور شده که در استان لرستان فعالیت هایی برای آموزش مهارت افراد تحصیلکرده آغاز کند.

وی اضافه کرد: در مجموع ظرف امسال و سال آینده این دولت در حد توان خود قدمهایی در زمینه های جاده ای، سدسازی ، فرودگاهی، اصلاح آبیاری و دیگر حوزه ها در استان لرستان بر خواهد داشت.

رییس جمهوری در مورد ضمانت اجرایی مصوبات سفر استانی دولت نیز گفت: قرار ما این است چیزی را که قول داده ایم در دوران دولت یازدهم یا کل آن و یا بخش عمده آن را اجرایی کنیم چرا که بخشی از طرح ها چهار، پنج و یا شش ساله هستند.

روحانی افزود: 79 طرحی که قول داده ایم بر روی آن ایستاده ایم و انشاءالله تمام آنها ظرف امسال و سال آینده اجرایی خواهند شد.

دکتر روحانی، رسانه ها مخصوصا رسانه های محلی را بهترین ناظران قلمداد کرد و گفت: شما می توانید هم برای تشویق، جاده درست را برای توسعه نشان دهید و هم اگر نقصی است، آن را اعلام کنید.

 

* قول هایی که به مردم می دهیم بر مبنای توانمندی دولت است

رییس جمهوری همچنین درخصوص طرح های نیمه تمام و اینکه سه هزار پروژه نیمه کاره در کل کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها یک اعتبار بسیار عظیم نیاز است، گفت: قول هایی که اکنون دولت تدبیر و امید به مردم می دهد بر مبنای توانمندی دولت است.

وی افزود: روزی که پروژه ای کلنگ زده می شود، باید تدبیر داشته باشیم و پایان کار را مدنظر قرار دهیم تا با این تعداد پروژه نیمه تمام در کشور مواجه نشویم.

رییس جمهوری گفت: ما نمی توانیم همه این پروژه های نیمه تمام (سه هزار طرح) را اجرا کنیم از این رو در بودجه امسال از مجلس خواستیم که طرح های با حدود 85 درصد پیشرفت را تکمیل کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: تصمیم دولت این است برای اجرای طرح های نیمه تمام از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.

 

* ظرفیت تولید نفت و فروش افزایش می باید

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره سرمایه گذاری در زمینه صنعت نفت و گاز در استان لرستان از جمله شهرهای پلدختر و کوهدشت، گفت: در زمینه گاز و نفت قبل از اینکه در هر نقطه ای بخواهیم سرمایه گذاری کنیم باید با مرکز هماهنگی انجام شود زیرا باید بتوانیم آن سهم لازم را مد نظر قرار دهیم.

به گفته وی، وزارت نفت قول هایی را به بخش های مختلف داده که یا سرمایه گذاری شده و یا در حال انجام است.

 

* 79 مصوبه دولت تدبیر و امید ظرف دو سال آینده در لرستان اجرایی خواهد شد

معاون اجرایی رییس جمهوری نیز با بیان اینکه سفرهای استانی دولت تدبیر و امید توسعه محور است، از وجود 3 هزار طرح نیمه کاره دراستان لرستان خبر داد و گفت که 79 طرح دراستان لرستان ظرف دو سال آینده به اتمام می رسد.

ˈمحمد شریعتمداریˈ افزود: این 79 طرح در سال 93 و 94 به بهره برداری می رسد. همچنین از این تعداد قطعا 67 طرح در سال 93 بهره برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر وامید در سفرهای استانی رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده که از جمله آن می توان به توسعه محور بودن سفرها و مشارکت مردمی واستفاده از ظرفیت های هر استان جدا از بودجه عمومی و حرکت کردن به سمت فعالیت های اقتصادی اشاره کرد.

شریعتمداری یادآور شد: قرارگاه های سازندگی ظرفیت های بسیار بزرگی برای سازندگی کشور هستند که توانایی انجام خدمات بزرگی دارند واگر ما از این ظرفیت ها دراستان های مختلف از جمله لرستان استفاده کنیم حتما به نتایج خوبی می رسیم.

معاون اجرایی رییس جمهوری درادامه تاکید کرد : در یکی از جلسات دراستان لرستان نمایندگان 75 نهاد مختلف را دعوت کردیم و درنهایت با حضور استاندار لرستان٬ این نهادها به صورت فی البداهه تعهداتی را به منظور انجام برخی فعالیت ها دراستان لرستان برعهده گرفتند.

شریعتمداری با یادآوری اینکه دولت به دنبال نگاه مشارکت جویانه است توضیح داد : بودجه عمومی به 79 طرح مهم دراستان لرستان اختصاص داده می شود. بر این اعتقادیم اتکا به بودجه عمومی٬ ما را از هدف دور می کند وامروز سه هزار طرح نیمه کاره دراستان لرستان داریم واگر قرار باشد به صورت قطره ای ازبودجه عمومی برای تکمیل این طرح ها استفاده شود این طرح ها پس از گذر سالیان سال به سرانجام خواهد رسید.

شریعتمداری با یادآوری اینکه 150 هزار تحصیل کرده لیسانس وفوق لیسانس در استان لرستان جویای کار هستند یادآور شد: افزایش مهارت های شغلی به اشتغال این گروه کمک خواهد کرد. وزارت تعاون برنامه خوبی را جهت افزایش مهارت های شغلی قشر جوان دراستان لرستان در دستور کار قرار داده است.

وی درادامه به اجرای سه طرح درعرصه حمل ونقل دراستان لرستان اشاره کرد.

معاون اجرایی رییس جمهوری درادامه تاکید کرد: در عرصه صنایع پایین دستی و پتروشیمی ما شاهد تولید اتیلن در شهر خرم آباد هستم که این اتیلن می تواند تبدیل به محصولات پایین دستی پتروشیمی شود ویکی از برنامه های دولت دراین بخش راه اندازی شهرک کیمیا شهر است ووزیر نفت دراین باره تعهد مکتوب داد که ظرف یک سال و نیم آینده٬ زیرساخت های مورد نیاز در این عرصه تامین شود.

به گفته شریعتمداری٬ دراستان لرستان یک کارخانه تولید الیاف وجود دارد که می توان با تقویت زنجیره آن٬ شرایط بهتری را ایجاد کرد.

وی ادامه داد : امروز متقاضیان سرمایه گذاری دراستان لرستان درنوبت قرار دارند. در مدت زمان 8 ماه اخیر جذب سرمایه جدید شده، برخی بخش های تعطیل را راه اندازی و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز صورت گرفته است.

معاون اجرایی رییس جمهوری با یادآوری اینکه 3 درصد سنگ های مهم تزیینی دنیا و 29 درصد ازسنگ های تزیینی کشور دراستان لرستان قرار دارد گفت: ما باید به درد واحد های سنگ بری صادر کننده برسیم. تحریم جلوی صادرات را گرفته و ما ملزم به رسیدگی به این بخش ها هستیم.

شریعتمداری اظهارکرد: یکی ازمسائل مهم مورد تاکید رییس جمهوری راه اندازی دوباره واحد های تعطیل و نیمه تعطیل استان لرستان بود. واحدهای صنعتی در این استان با ظرفیت 12 درصد در حال فعالیت است، دراین زمینه با وزیر صنایع و رفاه و رییس کل بانک مرکزی جلساتی برگزار و معضلات موجود دسته بندی شد.

وی ادامه داد : همچنین کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به معضلات بخش های صنعتی فعال٬ نیمه فعال و تعطیل تشکیل شد.

شریعتمداری با اشاره به زمینه مساعد کشاورزی و دامپروری در استان لرستان توضیح داد: بخش بزرگی ازاراضی این استان به صورت دیم کشت می شود این مشکل تاریخی است و می توان بخشی از ظرفیت های آبی کشور صرف کشت آبی در این استان شود.

وی گفت : یکی از مسائل مهم در این بخش٬ بهینه سازی کانال های آبرسانی در استان لرستان است که منابع لازم برای انجام این امر اختصاص داده شده است.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری استان لرستان به واسطه بناهای تاریخی وطبیعت این استان اظهارامیدواری کرد که با تکمیل هتل ها و ساخت مهمانپذیرهای مناسب در این شهر٬ بستر لازم برای جذب گردشگر فراهم شود.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت برای رشد و توسعه استان و رفع محرومیت های موجود در لرستان، تصریح کرد: استان لرستان، رنگین کمانی از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، صنعتی، تولیدی، فرهنگی و اجتماعی است.