طرح سنجش دانش آموزان یکی از تکالیف سازمان آموزش و پرورش استثنائی است

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش آمادگی تحصیلی و جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه پنجم توسعه تبدیل به برنامه شده و یکی از تکالیف سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

نامدار عبداللهیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: اجرای طرح سنجش آمادگی تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان یکی از تکالیف سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اساس قانون پنجم توسعه است و با همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجرای این طرح از امروز در 900پایگاه سراسر کشور آغاز می شود.
وی با ابراز امیدواری در خصوص پوشش صد در صدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان در این طرح، افزود: تعدادی از پدران و مادران نسبت به نگرش افراد جامعه به فرزندان آنها به عنوان کودک استثنایی هراس دارند و به همین دلیل از مراجعه به پایگاه های سنجش خودداری می کنند و به همین دلیل ما نمی توانیم پوشش صد در صدی طرح را برای تمام نوآموزان بدو ورود به دبستان داشته باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: برای پوشش بیشتر و اجرای بهتر طرح سنجش در تمام نقاط کشور پایگاه های سیار نیز ویژه عشار و روستاهای دور افتاده و صعب العبور ایجاد می شود.

*توسعه کمی و کیفی مدارس استثنایی در سطح کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی مدارس استثنایی کشور مهم ترین ماموریت سازمان آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: بر اساس قانون پنجم توسعه، ارتقای کمی و کیفی مدارس استثنایی کشور برای پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه از اولویت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرای طرح فراگیر آموزش تلفیقی را از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه افزایش می یابد و تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل کاهش خواهد یافت.

*پوشش 105 هزار دانش اموز با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی
عبداللهیان اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور105 هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد که از این تعداد 75 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و 30 هزار دانش آموز به صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند.
وی تعداد معلمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی را 19 هزار و 850 نفر عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان استثنایی با تعریف مشخص و با نیازهای ویژه در سه حوزه آموزشی، پرورشی و توانبخشی، تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌‌گیرند.

*اعتماد به نفس دانش آموزان استثنایی ما را ترغیب به انجام کارهای بزرگ می کند
عبداللهیان ادامه داد: این دانش آموزان از استعدادها و توانایی های قابل ملاحظه ای برخوردار هستند و اگر امکانات لازم برای آنها به خوبی فراهم شود می توانند در تمام زمینه های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی افتخار آفرین و شگفتی ساز باشند.
وی افزود: اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان با نیازهای ویژه ما را ترغیب و تشویق به انجام کارهای بزرگ می کند.