بی مهری شبکه افلاک به فرهنگ لکی/ لکی زبانی مهجور در شبکه استانی لک زبانان

  زبان لکی از زبان های رایج کشورمان  به حساب می آید. براساس آمار دانشنامه ویکی پدیا در سال 2002 حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم جهان به این زبان سخن می گویند. اگر چه در مورد زبان یا گویش بودن لکی بحث های مختلفی وجود دارد اما فرامرز شاهسواری در کتاب ایران […]

1397977069

 

زبان لکی از زبان های رایج کشورمان  به حساب می آید. براساس آمار دانشنامه ویکی پدیا در سال 2002 حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم جهان به این زبان سخن می گویند.

اگر چه در مورد زبان یا گویش بودن لکی بحث های مختلفی وجود دارد اما فرامرز شاهسواری در کتاب ایران و قفقاز می نویسد که زبان لکی یک زبان مستقل بوده و متعلق به هیچ گویش یا زبان دیگری نمی باشد.

عمده جمعیت لک زبانان کشور در منطقه غرب کشور  و در استان های لرستان، کرمانشاه، همدان و ایلام متمرکز شده اند.

در استان لرستان شهرستان های دلفان، سلسله، کوهدشت، خرم آباد، بروجرد و چگنی عمده جمعیت لک زبانان را تشکیل می دهند.

در حالی که شبکه های استانی با هدف حفظ هویت بومی و جلوگیری از همگرایی قومی به وجود آمده اند، اما متاسفانه در سیاست های کلی شبکه استانی افلاک اثری  از زبان لکی وجود ندارد و این زبان مورد بی مهری مسئولان این شبکه قرار گرفته است.

اگر جزء مخاطبان شبکه افلاک باشید (که البته هر روز از تعداد مخاطبان این شبکه کاسته می شود) به خوبی خواهید دید که نه مجریان برنامه های زنده و نه برنامه های غیر زنده نامی از زبان لکی بر زبان نمی آورند و شاید بندرت اشاره کوتاهی به این زبان داشته باشند به نحوی که اگر کسی آشنایی با این زبان نداشته باشد و 24 ساعته هم مخاطب شبکه افلاک باشد هرگز متوجه حضور مردم لک زبان در استان لرستان نخواهد شد.

رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص وظایف شبکه های استانی گفت: ما آن شبکه استانی را که بیشتر به مسائل ملی می‌پردازد شبکه استانی موفقی نمی‌دانیم، چون از مدار وظیفه اصلی خودش خارج شده است. وظیفه اصلی شبکه استانی پرداختن به سنن، زبان، گویش و مسائل قومی‌ همان استان است و حال مسئولان شبکه افلاک در این مورد چه پاسخی خواهند داشت؟!

آیا علت نادیده گرفته شدن این ظرفیت بالا از مردم استان لرستان عدم شناخت مسئولان این شبکه از فرهنگ لک زبانان است یا دلیل دیگری موجب محجور ماندن فرهنگ لک زبانان در شبکه افلاک گردیده است؟!

البته انتقادات از شبکه افلاک به همین جا ختم نمی شود. نشریه فرهنگی اجتماعی "لر" در مطلبی با عنوان «شبکه افلاک در تهران مدیریت می‌شود» به برنامه‌های شبکه استانی لرستان اشاره کرده و مدعی شده که این شبکه به دست کسانی اداره می‌شود که شناخت و تعلق بسیار کمتری نسبت به فرهنگ بومی استان دارند.

حتی ما در مواردی شاهد این هستیم که زبان لری نیز در این شبکه جایگاهی نداشته و از زبان فارسی استفاده می شود.

همین عوامل و البته برخی مسائل دیگر از جمله تکراری بودن برنامه ها، عدم جذابیت و نداشتن ارتباط با مخاطبین باعث شده است روز به روز از تعداد مخاطبین این شبکه کاسته شود.

مسئولان شبکه افلاک و همه شبکه های استانی باید بدانند که وظیفه شبکه استانی پرداختن به فرهنگ های آن استان است و چنانچه آشنایی با این فرهنگ ها نداشته باشند یقیناً راه به جایی نخواهند برد.

 

منبع:سفیرافلاک