استاندار لرستان: زمانی که پروژه معشوره کلنگ زنی شده مجوز ماده 215 و قرارداد نداشته است!/ جزئیات دیدار دو ساعته با وزیر نیرو

  لکنا: استاندار لرستان با اشاره به جزئیات نشست مسئولان لرستان با وزیر نیرو از ابراز اطمینان وزیر به مردم برای اجرای پروژه سد تنگ معشوره خبر داد. هوشنگ بازوند در این رابطه در گفتگو با  مهر با اشاره به اینکه پروژه ساخت سد معشوره تا کنون یک روز هم تعطیل نشده است اظهار داشت: […]

81016677-5456931

 

لکنا: استاندار لرستان با اشاره به جزئیات نشست مسئولان لرستان با وزیر نیرو از ابراز اطمینان وزیر به مردم برای اجرای پروژه سد تنگ معشوره خبر داد.

هوشنگ بازوند در این رابطه در گفتگو با  مهر با اشاره به اینکه پروژه ساخت سد معشوره تا کنون یک روز هم تعطیل نشده است اظهار داشت: این پروژه از سوی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال انجام است.

وی با بیان اینکه البته این پروژه یک سری مشکلات برای اجرا دارد عنوان کرد: در مجموع باید گفت که پروژه سد معشوره پروژه ای اثرگذار در راستای توسعه استان و منطقه محسوب می شود و اجرای آن ضروری است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه ما نیز به پروژه سد معشوره اعتقاد کارشناسی داریم تصریح کرد: دغدغه ما برای اجرا و ادامه این پروژه از مردم بیشتر نباشد به طور قطع کمتر نیست.

بازوند با اشاره به مشکلات کارشناسی پروژه احداث سد معشوره بیان داشت: زمانی که این پروژه کلنگ زنی شده متاسفانه ماده 215 و قرارداد نداشته که این امر موجب ایجاد چالش کارشناسی در زمینه اجرای این پروژه شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی شش ماه گذشته برای اجرایی شدن این پروژه از سوی مدیریت ارشد استان ادامه داد: در مدت زمان یاد شده علیرغم اینکه قرارگاه خاتم الانبیا می خواست کار را تعطیل کند ما تاکید داشتیم که تعطیل نشود.

استاندار لرستان با اشاره به انجام مکاتبات و رایزنی های فراوان برای اجرای این پروژه عنوان کرد: همچنین من نیز به عنوان استاندار لرستان دو بار با معاون اول رئیس جمهور صحبت کرده ام و وی نیز قول دادند که این مشکل را حل کنند.

بازوند همچنین با اشاره به جلسه روز گذشته استاندار لرستان، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه کوهدشت و تعدادی از مردم این شهرستان با وزیر نیرو گفت: این جلسه حدود دو ساعت طول کشید و خوشبختانه جمع بندی خوبی نیز داشت.

وی با اشاره به قول وزیر نیرو برای رفع مشکل شد معشوره بیان داشت: عین جمله وزیر نیرو این بود که "شما به مردم اطمینان بدهید که موضوع ساخت سد تنگ معشوره از دستور کار خارج نشده و به صورت جدی کار می کند و ادامه دارد."

استاندار لرستان با بیان اینکه این پروژه مباحثی دارد که ممکن است تصمیم گیری آن به عهده وزیر نیرو نباشد و نیاز باشد که شورای عالی آب تصمیم گیری لازم ا انجام دهد گفت: در این راستا هفته گذشته قرار بود که این موضوع در شورای عالی آب مطرح شود که به دلیل طولانی شدن دستور کار انتقال آب چهار محال بختیاری به یزد و کرمان به جلسه بعد موکول شد.

بازوند با بیان اینکه رایزنی هایی در این زمینه انجام دادیم و ظرف حدود 20 روز آینده باز هم موضوع احداث سد معشوره در دستور کار شورای عالی آب قرار خواهد گرفت گفت: مردم مطمئن باشند که مشکل این پروژه حل می شود و هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه ما هم اعتقاد داریم که این پروژه، پروژه خوبی است و در توسعه شهرستان کوهدشت نقش فراوانی دارد گفت: من نیز از روز اولی که در استان حضور داشتم یکی از برنامه های اصلی خود را اجرای این پروژه قرار دادم و جای نگرانی نیست و این پروژه با قبول سیستم کارشناسی ادامه خواهد داشت.

بنابر این گزارش سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد 1.6 میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور 12 هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.