جزئیات دیدار مسئولین و مردم با وزیر نیرو در خصوص سد معشوره

  در جلسه ای که صبح روز یکشنبه 24 فروردین برای بررسی موضوع سد معشوره در دفتر وزیر نیرو ترتیب داده شده بود تعدادی از مردم کوهدشت از جمله آقایان محمد آزادبخت، بهزاد رشیدیان، محمد صادق امرایی، عبدالعلی زرین قلم، عباس حسنی تبار،محسن بازوند، حسین خوشنام وند و رحیم طهماسبی به همراه چیت چیان وزیر […]

20140413_091038_4829

 

در جلسه ای که صبح روز یکشنبه 24 فروردین برای بررسی موضوع سد معشوره در دفتر وزیر نیرو ترتیب داده شده بود تعدادی از مردم کوهدشت از جمله آقایان محمد آزادبخت، بهزاد رشیدیان، محمد صادق امرایی، عبدالعلی زرین قلم، عباس حسنی تبار،محسن بازوند، حسین خوشنام وند و رحیم طهماسبی به همراه چیت چیان وزیر نیرو و چند نفر از معاونین و کارشناسان این وزارتخانه، مهندس بازوند استاندار، حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه، ملکشاهی نماینده شهرستان و حمزه پور فرماندار به بحث و گفتگو نشستند.

به گزارش لکنا به نقل از حکمت، وزیر نیرو در ابتدای جلسه بیان داشتند که موضوع آب مورد نیاز کوهدشت در وزارت نیرو بطور جدی مورد پیگیری است. اهالی کوهدشت مردمانی اهل کار وتلاش هستند و لازم است آب مورد نیاز آنها تامین شود.در گذشته یکی از راهکارهای تامین آب این شهرستان از سد معشوره بوده است. موضوع در اینجا مورد بررسی قرار گرفت، موافقین ومخالفین بحث هایی داشتند. من هم نظرات کارشناسی متفاوت راشنیدم. گزارشی جامع تهیه شده و در دستور کار شورای عالی آب قرار گرفت.سیاست های اصلی آب دراین شورا به تصویب میرسند. گزارش در جلسه گذشته(دوشنبه پیش) در دستور کار بود،منتهی دستور کار اول تمام وقت جلسه را گرفت. بنا شده در اولین جلسه بعدی طی یک ماه آینده راجع به سد تنگ معشوره تصمیم گیری شود. چند گزینه وجود دارد،پایه اصلی تمام گزینه ها بر اینست که آب مورد نیاز مردم کوهدشت تامین شود و تفاوت ها در اینست که از چه طریقی این آب تامین شود. بحث اینست که ساختن سد معشوره به چه نحو باشد. با تولید برق باشد یانه وامام جمعه شما با من صحبت کردند.استاندار و نماینده مسائل را بیان کردند. مشکلات و وضعیت اشتغال منطقه را می دانیم.

استاندار با ارائه آمار جمعیتی واراضی کوهدشت افزود: میانگین جمعیت روستایی در کشور سی درصد است که این رقم در کوهدشت پنجاه درصد و در قالب 300روستا است. هم اکنون 22 روستا از آنها با تانکر آبرسانی می شوند. تنها 10% زمینها در این شهرستان آبی هستند که میانگین کشوری45% است. نرخ بیکاری استان بالا است، نرخ بیکاری کشور30%است این آمار در کوهدشت 42% اعلام شده . وزارت نیرو سال88 موافقت خود را با تخصیص آب به این شهرستان اعلام کرده است. هیات دولت 89/12/10 بر تسریع در اجرای طرح و ترک تشریفات این طرح تصریح کرده است. همچنین کار گروه ستادی ماده 215 آنرا تصویب کرده است. موافقت ترک تشریفات 92/5/17 به قرارگاه خاتم ابلاغ شده است.هم اکنون قرارگاه خاتم 50تا60 میلیارد تومان آنجا هزینه کرده است.

سپس ملکشاهی نماینده کوهدشت طی سخنانی از وزیر نیرو و معاونین وی و همچنین اهالی و مردم کوهدشت که در تامین آرامش شهرستان سهیم بوده اند تشکر کرد. وی گفت به اضطرار بیانیه های صادر شده از جانب مردم جهت تجمع فردا، درخواست تشکیل این جلسه شده است. وی افزود:"جلسات متعددی در استان تشکیل شده است و مسئله بسیار جدیست. کوهدشت 220 هزار نفر جمعیت دارد،200هزار هکتار زمین که 90درصد آنها دیم هستند. کوهدشت الان در بحران آب قرار گرفته است. هفته گذشته امام جمعه خرم آباد نیز در خطبه ها صحبت کردند و تقاضای رسیدگی داشتند. آب زیر زمینی پایین رفته و احتمال افت زمین و فاجعه انسانی وجود دارد. سد معشوره برای کوهدشت یک اسطوره شده. اگر تزلزلی در سد ایجاد شود برای مردم بسیار سخت است."

سپس حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه  با ذکر احادیثی از ضرورت خدمت به مردم گفت و ادامه داد: وجعلنا من الماء کل شی. آب مایه حیات است و کوهدشت سرزمین آب است و خاک. سرزمین شهیدان لاله های پرپر است. آقای وزیر علی رغم آنکه بین النهرینیم اما تشنه ایم. آب هست و خاک چرا باید فقیر باشیم. تشریف بیاورید و مهمان نوازی و اخلاص مردم را ببینید. وی در پایان تاکید کرد که مراجعات مکرر روزانه از سر فقر و نیازمندی مردم کلافه کننده است و این آب حلال همه مشکلات شهرستان است.

محمد آزادبخت اولین کسی بود که بعد از مسئولین از طرف مردم صحبت کرد. وی گفت از جانب خودم و دو ستانم تشکر میکنم از جناب آقای وزیر. هر زمانی که نظام احساس خطر کرده و از مردم کمک خواسته مردم ما از جان مایه گذاشتن. اکنون این مردم انتظار دارند همانطور که هماره دینشان را ادا کرده اند،نظام نیز دینش را به این دیار ادا کند. آقای وزیر تمدن چندین هزار ساله در بی آبی در حال انقراض است. شفاف بگویم نظام در قبال انجام وظیفه مردم ما کم کار کرده است . مردم ما پیام شفاف می خواهند و اگر بگویید که معشوره نباشد یعنی گفته اید حق حیات ندارید. این مردم کم لطفی ها را با دل و جان تحمل کردند انتظار داریم اینک نهایت توجه و تامل بشود. بطور شفاف نظر شما را برای انتقال به مردم میخواهیم.

بهزاد رشیدی دیگر کسی بود که صحبت کرد. وی گفت مردم منتظر پاسخ شما هستند و وعده و وعید از شما نمی پذیرند. من کشاورز هستم و وضعیت افت آب را در این سالیان دیده ام . سد معشوره نباشد مردم کوهدشت قادر به زندگی نخواهند بود. خاک کلاس A و مستعد کوهدشت نیاز مند آب این سد است.

عبدالعلی زرین قلم نیز گفت بنده چهل سال است که کشاورز هستم. سال 54 چاه را در عمق8 متری حفر کرده ام  و الان در 58 متری به آب رسیده ام. استعداد خاک کوهدشت به حدی است که میانگین برداشت ذرت کشور 4تن است اما درکوهدشت به 18 تن رسیده است. دشت کوهدشت که روزگاری انبار غله لرستان بوده ببینید امروز به چه ریختی درآمده است. آقای وزیر نگذارید این مردم از تشنگی تلف شوند.

حسین خوشناموند مشکل ما فقط آب نیست . مشکل ما تبعیض بلند مدتی است که در همه حوزه ها بین لرستان و دیگران وجود دارد. بحث پتروشیمی بوده ،بحث سایر امکانات بوده،از گذشته تاکنون ما مورد تبعیض بوده ایم.فاز دوم توسعه پالایشگاه کرمانشاه قابل اجراست که تغذیه آن از چاه های نفتی حوزه کوهدشت تامین می شود، اما نمی شود پالایشگاه را در لرستان زد.این تبعیض مردم را به ستوه آورده است. لرها با جمعیت هفت هشت میلیون نفری چقدر در مدیریت کشور سهیم شده اند؟ آقای وزیر مردم لرستان حق خودشان را می گیرند اما بهتر است که بدست مبارک خودتان اهدا کنید