سد بزرگ معشوره لرستان زمینه اشتغال 12 هزار نفر را فراهم می كند

خرم آباد – با بهره برداری از طرح عمرانی سد بزرگ و تاریخی چند منظوره معشوره در استان لرستان زمینه اشتغال بكار 12 هزار نفر فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، سد معشوره بزرگترین سد منطقه غرب كشور و بزرگترین سد چند منظوره تاریخ لرستان است كه بر روی رودخانه كشكان احداث می شود و با بهره برداری از این سد 36 هزار هكتار از اراضی دیم دشت های كوهدشت، رومشكان و طرهان به كشت آبی تبدیل می شوند.

سد معشوره سدی از نوع بتونی دو قوسی است كه بر روی رودخانه كشكان احداث می‌شود، ارتفاع این سد از پی 114 متر و حجم مخزن بیش از یك میلیارد متر مكعب است.

حجم تنظیم آب این سد 106 میلیارد متر مكعب است و تامین انرژی برق آبی این سد به میزان 28 مگا وات است و تاكنون طرح انحراف آب ، تونل انحراف آب ، جاده دسترسی و تجهیز كارگاه آن انجام شده است .

این سد از مصوبات سفر سوم دولت به لرستان است كه در كمترین مدت پس از انجام سفر با مشاركت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث شده كه با 32 كیلومتر تونل و كانال، آب از سد مخزنی معشوره به دشت های كوهدشت و رومشكان منتقل می شود.

تولید انرژی برق آبی، مهار سیلاب، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدنی را از دیگر مزایای احداث سد معشوره در لرستان عنوان كرد .

با بهره برداری از این سد سالانه بیش از198گیگاوات برق نیز تولید خواهد شد، اعتبار اولیه احداث سد معشوره لرستان 10هزار میلیارد ریال است.

تولید انرژی برق آبی ، مهار سیلاب ، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت؛ آشامیدنی از دیگر مزایای احداث سد معشوره درلرستان است و كل اعتبارات مورد نیاز برای این سد نیز 10هزار میلیارد پیش بینی شده است.