انتشار «موانع توسعه سیاسی لرستان» به قلم داراب ولی‌زاده

دریچه‌ای تازه‌ به علل توسعه نیافتگی لرستان گشوده شد    کتاب «موانع توسعه نیافتگی لرستان» به قلم آقای داراب ولی‌زاده کارشناس‌ارشد علوم سیاسی است، این اثر مشتمل بر چهار فصل می‌باشد که نویسنده در فصل اول آن به تعریف واژه‌ی توسعه‌ی سیاسی از دیدگاه صاحب‌نظران علوم اجتماعی و سیاسی پرداخته و توسعه را در اشکال […]

دریچه‌ای تازه‌ به علل توسعه نیافتگی لرستان گشوده شد

Picture 004

 کتاب «موانع توسعه نیافتگی لرستان» به قلم آقای داراب ولی‌زاده کارشناس‌ارشد علوم سیاسی است، این اثر مشتمل بر چهار فصل می‌باشد که نویسنده در فصل اول آن به تعریف واژه‌ی توسعه‌ی سیاسی از دیدگاه صاحب‌نظران علوم اجتماعی و سیاسی پرداخته و توسعه را در اشکال سیاسی بررسی کرده و منظور و معنی توسعه سیاسی در کتاب را گسترش شهرنشینی، گسترش سواد، میزان نسبتأ بالای صنعتی شدن کتاب و مشارکت سیاسی ذکر نموده و فرهنگ سیاسی از دیدگاه علمای علم سیاست و جامعه‌شناسی را مورد بازبینی قرار داده است.

به گزارش لکنا به نقل از بلوطستان، پژوهشگر در فصل دوم به موانع توسعه سیاسی در ایران پرداخته است. نویسنده در ذکر موانع خارجی توسعه در ایران، به نقش استعمار در دو چهره‌ی نو و کهنه پرداخته است. این کتاب در پردازش به عوامل توسعه نیافتگی ایران در بخش داخلی، برخلاف تصور و تفسیر رایج در بین خیلی از اندیشمندان کشورمان شرایط اقلیمی و استعمار و حمله بیگانگان را مانع توسعه سیاسی کشور ندانسته بلکه آنها را معلول علت مهمتر و مقدم‌تری چون توسعه نیافتگی فرهنگی، اجتماعی جامعه ایران شمرده است. پژوهشگر در بحث موانع توسعه نیافتگی سیاسی ایران، موانع فرهنگی ایران، ویژگی‌های رفتاری، تعارضات فرهنگی، تمرکز و انحصار دولت بر منبع نفت… را مورد مطالعه قرار داده است. در فصل سوم موانع توسعه‌ی سیاسی در لرستان بررسی کرده، در آغاز کلیاتی درباره‌ی استان لرستان مشخصات طبیعی، آب و هوا و تقسیمات استانی لرستان ذکر نموده است؛ در این بخش پژوهشگر به طور خلاصه به تاریخ لرستان گریزی زده و موانع توسعه نیافتگی لرستان را به چند دسته تقسیم نموده است، ابتدا موانع اجتماعی، ساختار و بافت اجتماعی جامعه‌ی لرستان، معیشت و اقتصاد این استان که در طول تاریخ بر ایل و طایفه و زندگی ایلیاتی استوار بوده و امرار و معاش آنان که از راه دام‌پروری و کشاورزی بوده را مورد مطالعه قرار داده است. فقدان امنیت در لرستان از نظر نویسنده یکی دیگر از عوامل اساسی در توسعه نیافتگی لرستان به حساب می‌آید.

در بخش موانع امنیتی توسعه‌ی لرستان به نقش حکام، شاهزادگان قاجاری، مأمورین دولتی در عقب‌ماندگی تاریخی لرستان پرداخته است، به نظر نویسنده ساختار ایلی عشایری جامعه‌ی سنتی لرستان در بروز تنش و ناامنی و بی‌نظمی تأثیر مستقیم داشته است. ولی‌زاده باور دارد که درگیری‌های بی‌حاصل ایلات با یکدیگر و بروز اغتشاش و آشوب در ناامنی و عدم امنیت در لرستان نقش بسزایی داشته است. موانع فرهنگی از دیگر عواملی است که نویسنده آن را در توسعه نیافتگی لرستان مؤثر دانسته، فقر فرهنگی، بی‌سوادی افراد و کودکان لازم‌تعلیم عدم وجود آموزش و پرورش و ذهنیت سنتی و ایلی و عشایری مردم لرستان به تحصیل علم و دانش در فقر فرهنگی لرستان مؤثر بوده و این مانع بسیار مهم در پذیرش مظاهر توسعه و ترقی نقش تعیین کننده‌ای داشته است. اقتصاد جامعه‌ی ایلی-عشایری لرستان در طول تاریخ رابطه‌ی مستقیمی با عدم توسعه‌یافتگی لرستان داشته است. در جامعه‌ای که مبتنی بر کوچ‌نشینی، دام‌پروری و کشاورزی استوار بوده، حداقل معیشت مردم از این راه تأمین میشده و سهم آنها در صنعت به علت اقتصاد و نوع زندگیشان صفر بوده است؛ به همین خاطر هیچ‌گاه در لرستان صنعت به معنی واقعی نقشی در اقتصاد مردم نداشته و زیرساخت‌ها صنعتی پا نگرفته است. عدم توجه سرمایه‌گذاران به صنعت و عدم علاقهی مردم این سامان به صنعت و سرمایه‌گذاری در این بخش باعث رکود تولیدات صنعتی در لرستان گردیده است.

35196n1

فصل چهارم به نتیجه‌گیری و ذکر منابع و مأخذ پرداخته است. نویسنده‌ی جوان لرستانی با احاطه‌ای که به وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لرستان داشته و مضاف بر آن بخاطر رشته‌ی تحصیلی‌اش که علوم سیاسی است، کتابی جذاب و خواندنی گرد آورده است که باید تلاش و زحمات ایشان در گردآوری کتاب را ستود. کتابی که می‌تواند کمک بسیاری به شاخت علل و عوامل رنج تاریخی لرستان یعنی توسعه نیافتگی و محرومیت برای دوست‌داران لرستان و لرستان‌پژوهان بخصوص دانشجویان و جوانان که دغدغه سرزمین رنجور و محروم خود را در دل و جان دارند، بنماید. «موانع توسعه نیافتگی لرستان» به قلم داراب ولی‌زاده، از سوی انتشارات خورشید مکتوب پلدختر، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۵۰۰ تومان به بازار نشر روانه شده است.