پیشنهاداتی اجرایی برای مدیر کل جدید آموزش و پرورش لرستان/ مصطفی شکری

  پیشنهاداتی اجرایی برای مدیر کل جدید آموزش و پرورش لرستان مصطفی شکری* دانایی به خودی خود، قدرت است.  فرانسیس بیکن دانش نیرومندترین موتور تولید است.  آلفرد مارشال جناب دکتر گودرز کریمی فر؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان؛ با سلام و احترام، از اینکه شما را طالب ایده و پیشنهاد میبینم بسیار خشنودم […]

DSC00819

 

پیشنهاداتی اجرایی برای مدیر کل جدید آموزش و پرورش لرستان

مصطفی شکری*


دانایی به خودی خود، قدرت است.
 فرانسیس بیکن
دانش نیرومندترین موتور تولید است.
 آلفرد مارشال

جناب دکتر گودرز کریمی فر؛
مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان؛

با سلام و احترام، از اینکه شما را طالب ایده و پیشنهاد میبینم بسیار خشنودم و نشان از آن دارد که جهان شما بسیار گسترده است زیرا که " جهان هر کس به اندازه وسعت فکر اوست". ادیسون
        خرد  رهنمای  و خرد  دلگشای                      خرد دست گیرد به هر دو سرای
       خرد چشم جان است چون بنگری                      تو بی چشم شادان جهان نسپری
       به گفتار  دانندگان  راه  جوی                          به گیتی بپوی و به هر کس بگوی
       ز هر دانش چون سخن بشنوی                       از  آموختن  یک  زمان  نغنوی
                                                                                            فردوسی
اولین پیشنهاد بنده به شما این است که "اتاق فکری" تشکیل دهید و نیز اینکه برای آگاهی بیشتر از وضعیت همکاران در سراسر استان، در سایت سازمان قسمتی را به عنوان "ارتباط با مدیر کل" تعبیه کنید و در هر هفته یک روز (مثلاً 1 ساعت در روز پنجشنبه) را به دیدن نظرات همکاران اختصاص دهید. این عمل در بسیاری از ادارات انجام میشود و حسن آن، این است که بالاترین مقام مسئول به راحتی در جریان تمام امور قرار میگیرد و در صورت نیاز تصمیمات لازم را اتخاذ میکند. (و خیلی از مراجعات حضوری شما را نیز کم میکند).

دومین پیشنهاد بنده به شما این است که برای تقویت پژوهش در بین همکاران و شکوفایی استعداد دانش آموزان مستعد در هر منطقه یک "پژوهش سرا" دایر کنید. از این طریق میتوان سطح پژوهش را در آموزش و پرورش ارتقاء داد و حتی در جشنواره های پژوهشی مثل جشنواره خوارزمی مقام کسب کرد. (شما مستحضرید که یکی از دلایل کسب رتبه های برتر دانش آموزان یزدی در جشنواره خوارزمی همین است!)
راهکار:
اجرای این ایده به هیچ هزینه ای نیاز ندارد. با توجه به اینکه تراکم دانش آموزان نسبت به چند سال قبل کم شده است تقریباً مدارس اضافی در اختیار تمام مناطق وجود دارد. همچنین به دلیل پیش گفته بسیاری از دبیران نیز تمام ساعت موظفشان پر نمیشود. میتوان از این شرایط استفاده کرد و در هر منطقه یک "پژوهش سرا" یا " پژوهشگاه" دایر کرد. البته باید توجه داشت که یک "پژوهشسرای" موفق از دبیرانی استفاده میکند که خود اهل تحقیق و پژوهش اند. بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد که اهل تحقیق و پژوهش به عنوان ساعات موظف به این مکان ها قدم بگذارند.
 آموزش های ضمن خدمت همکاران را هدفمند کنید و با توجه به "نیاز" کلاسهای ضمن خدمت را تشکیل دهید. در بررسی که در ساعات ضمن خدمت گذرانده شده توسط همکاران از سال 1380 تا به الآن داشتم متوجه این نکته شدم که اکثر موضوعات غیر کاربردی اند و نیز اینکه هیچگونه احساس نیازی نسبت به آنها وجود ندارد.  
راهکار:
باید با توجه به شرایط زمانی، موضوعات مناسبی را برای ضمن خدمت همکاران در نظر گرفت. با توجه به شرایط فعلی حقیر موضوعات زیر را پیشنهاد میکنم:

-راهکارها و چالشهای مقابله با آلودگی محیط زیست
-مزیت نسبی استانهای زاگرس نشین برای توسعه
-تأثیر روابط بین الملل بر وضعیت اقتصادی کشورها
-منافع و معایب طرح هدفمندسازی یارانه ها
-راهکارهای بهره وری انرژی
-اقتصاد بدون نفت آشنایی با مالیات و مزایای دولتهای متکی بر مالیات

پیشنهاداتی در زمینه تأمین بودجه مدارس در شرایط فعلی، راهکارهای مدیرت صحیح در آموزش و پرورش،  ایجاد تشکلهای صنفی، ایجاد قواعدی برای افزایش کارایی همکاران در مقاطع  مختلف تحصیلی و استفاده بهینه از آزمایشگاه و سایت مرکزی و … نیز دارم که جهت طولانی نشدن این نوشتار، در فرصت دیگر خدمتتان ارائه میکنم. در پایان کلامم را با سخنی از مولا علی (ع) ختم میکنم:
ثمره تفریط و کوتاهی پشیمانی است و ثمره دور اندیشی سلامت.
برای جناب دکتر کریمی فر سلامت آرزو میکنم.
 ____________________________

*کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و دبیر سرویس اقتصاد لکنا