هوشنگ ميرزايي: مستند “دلتنگي هاي يك شهر” درباره نمایندگانی است که هنگام انتخابات به مردم وعده بهبود اوضاع را می‌دهند اما پس از رفتن به شورای شهر و مجلس مردم را فراموش می‌کنند

میرزایی، کارگردان مستند «دلتنگی‌های یک شهر» با تاکید براینکه فیلم‌های کم هزینه باید در بخشی جداگانه داوری شوند،گفت: یکی از ضعف‌های «سینماحقیقت» حضور تعداد زیادی مستند در جشنواره است. انتخابهای ضعیفی هم توسط هیات انتخاب انجام شده است.

139208010946378591391593

هوشنگ میرزایی، کارگردان مستند «دلتنگی‌های یک شهر» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر اینکه این فیلم را به صورت مستقل ساخته است، گفت: من تنها با یک دوربین معمولی و 100 هزار تومان «دلتنگی‌های یک شهر» ساختم. امیدوارم در جشنواره «سینما حقیقت» با یک چشم به همه مستندها نگاه نشود و به فیلمهای کم هزینه و مستقل هم که در شرایط سختی ساخته شده اند توجه ویژه شود. فیلمسازان جوان احتیاج به حمایت جشنواره‌ها دارند.

وی افزود: جشنواره «سینما حقیقت» باید مانند دیگر جشنواره‌های  مطرح دنیا, بخشی مربوط به فیلمهای کم هزینه داشته باشد. داوری کردن فیلم‌های کم هزینه در کنار فیلم‌هایی که با هزینه‌های دولتی و کلان ساخته شده‌اند منطقی نیست.مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نگاه ویژه ای به سینمای مستند دارد و از راهکارهایی که فیلمسازان ارائه می‌نمایند با اشتیاق استقبال می‌کند. مدیریت جدید سینمای مستند و تجربی در برگزاری باشکوه جشنواره هفتم واقعا سنگ تمام گذاشته است و تبلیغات رسانه‌ای جشنواره در حد جشنواره‌های معتبر و حرفه ای دنیاست.

این مستندساز با اشاره به استقبال گسترده‌ای که مردم در روز گذشته از مستند «دلتنگی‌های یک شهر» کردند، گفت: مردم استقبال خوبی از جشنواره «سینما حقیقت» امسال انجام دادند. استقبال مردم از فیلمهای مختلف، می‌تواند مبنای داوری برای فیلم‌های مستند جشنواره قرارگیرد.

139209231544265971737684

میرزایی با تاکید بر اینکه جشنواره «سینما حقیقت» در حال پیدا کردن مخاطب خود است، خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های ضعیف صدا و سیما در جذب مخاطب توسط فیلم‌های مستند، «سینما حقیقت» خلأ سیاستهای صحیح را پر کرده و در این دوره استقبال گسترده‌ای از فیلم‌های مستند صورت گرفته است. یکی از ضعف‌های جشنواره تعداد زیاد فیلم‌های مستندی است که در جشنواره حضور دارند. در این بین انتخابهای ضعیفی هم توسط هیات انتخاب انجام شده است. همه ما امید داریم در سال آینده شاهد کم شدن ضعف‌ها و برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره با فیلمهای کم اما با کیفیت باشیم.

وی افزود: بهتر است مسئولان جشنواره با کم کردن تعداد آثار راه یافته به جشنواره و بکارگیری هیات‌ انتخابی که اجازه ورود هر فیلمی را به جشنواره نمی‌دهد، کیفیت جشنواره را ارتقا دهند. موضوعی بودن بخشهای مختلف جشنواره نیز  یکی از ایرادهای جشنواره است که سبب افت کیفیت فیلم‌ها و سردرگمی داوران می شود چون دیده می‌شود که یک فیلم با موضوع اقتصادی در بخش اجتماعی یا پرتره انتخاب شده است.

کارگردان مستند «دلتنگی‌های یک شهر» در تشریح موضوع این مستند که در سانس ساعت 22 سالن شماره 2سینما فلسطین با حضور محمدجواد محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر سابق ارشاد، مستندسازانی از جمله ورهام، عطارپور، آفریده، میراب اقدم، نقاشی و جمع کثیری از مردم برگزار شد، گفت: این فیلم درباره کوهدشت، یکی از شهرهای دور افتاده لرستان است. با اینکه درصد بیکاری و ناامنی در این شهر بالا است، مردم در همه انتخابات حضوری پرشور دارند. این فیلم درباره نمایندگانی است که هنگام انتخابات به مردم وعده بهبود اوضاع را می‌دهند اما پس از رفتن به شورای شهر و مجلس مردم را فراموش می‌کنند.

139209231552363971737714

میرزایی در ادامه از تاثیرگذاری این فیلم برای بهبود وضعیت رفاهی کوهدشت خبر داد و اظهار داشت: پس از ساخت این فیلم مسئولان پیگیر مشکلات این شهر شدند و دو روستا این شهر از نعمت آب آشامیدن سالم بهره‌مند شد.

«تفتان» نام مستند دیگر میرزایی است که در هفتمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» حضور دارد. این مستند در مورد پیرمردی است که با استفاده از سنگ ریزه‌های بیابان یک زمین 13 هکتاری را آباد کرده است.