گلايه و نارضايتي شديد مردم از كمبود فضا، امكانات و پزشك متخصص/ مهم‌ترين مشكلات بيمارستان امام خميني(ره)

  بنا به رسالت مطبوعاتي خود به‌عنوان زبان گوياي شهروندان عزيز بنا داریم هر از چند گاهي به صورت سرزده خبرنگارانی را براي تهيه گزارش از وضعيت خدمات‌‌دهي ادارات اعزام نمايیم تا با انعكاس مطالبات شهروندان و نقايص و كمبودهاي احتمالي، گامي هر چند كوچك در راستاي جلب رضايت مردم بردارد. اولين گزارش ما مربوط […]

68080847648295786795

 

بنا به رسالت مطبوعاتي خود به‌عنوان زبان گوياي شهروندان عزيز بنا داریم هر از چند گاهي به صورت سرزده خبرنگارانی را براي تهيه گزارش از وضعيت خدمات‌‌دهي ادارات اعزام نمايیم تا با انعكاس مطالبات شهروندان و نقايص و كمبودهاي احتمالي، گامي هر چند كوچك در راستاي جلب رضايت مردم بردارد.

اولين گزارش ما مربوط به بيمارستان امام خميني كوهدشت است كه چند روز پيش در آنجا حضور يافتيم و آنچه در ادامه مي‌خوانيد حاصل اين حضور يك ساعته است.

ورودي نامناسب و خشك‌شدن فضاي سبز بيمارستان

قبل از ورود به داخل با ورودي نامناسب بيمارستان مواجه شديم. يكي از رانندگان حاضر در جلوي در ورودي مي‌گفت؛ يك‌سال بيشتر است كه وضعيت ورودي بيمارستان به اين شكل است. البته به احتمال زياد مقصر شهرداري باشد، چرا كه قبل از هر گونه حفاري در خيابان‌هاي شهر شهرداري هزينه آسفالت آن را دريافت مي‌كند.

ضمناً مقصر بودن شهرداري كم‌كاري مسئول بيمارستان در پيگيري اين مشكل را كم نمي‌كند.

فضاي سبز بيمارستان كه در ايجاد نشاط و تقويت روحيه مراجعين نقش مهمي دارد در ورودي و ساير قسمت‌هاي  بيمارستان كاملاً خشك بود.

وضعيت اسفناك سرويس‌ بهداشتي

در بدو ورود به داخل حياط بيمارستان به فكر اين بودم كه از كجا شروع كنم كه متوجه سرويس‌بهداشتي داخل حياط شدم. نزديك سرويس بهداشتي شدم. وقتي با دقت نگاه كردم يك دستشويي قابل استفاده بود. يكي از توالت‌ها قفل و يكي ديگر مملو از … بود كه بوي بد آن اجازه به هيچ كس نمي‌داد كه وارد شود. با تحمل زياد توانستم چند تا عكس بگيرم كه خجالت كشيدم آن‌ها را در گزارش به تصوير بكشانم.

ازدحام مراجعين و مشكل سيستم نوبت‌دهي  

در حين ورود با ازدحام مراجعين مواجه شدم.تمامي صندلي‌ها موجود در سالن توسط مراجعين اشغال شده بودند و عده‌اي هم سر پا منتظر نوبت بودند. البته عده‌اي هم داخل حياط بيمارستان منظر بودند.

 مشغول بررسي اوضاع بودم كه متوجه اعتراض يكي از مراجعين نسبت به عدم رعايت شدم. نزديك شدم و بهش گفتم رعايت نوبت ديگر مربوط به خودتان است. مراعات همديگر را بنماييد. در جوابم گفت: بعضي از پرسنل بيمارستان با جلو انداختن آشنايان خود و بر هم زدن نوبت باعث بي‌نظمي مي‌شوند.

نبود سونوگرافي  و مشكل فيلم دستگاه سي‌تي‌اسكن 

بعد از چرخشي كوتاه در سالن بيمارستان متوجه شديم كه سونوگرافي بيمارستان به كلي تعطيل است. مردم براي سونوگرافي بايد به مطب‌هاي داخل شهر بروند و اين امر هزينه‌ و زحمات زيادي براي آن‌ها دارد.

هم‌چنين به لحاظ حجم بالاي مراجعين بخش راديولوژي با كمبود فيلم دستگاه سي‌تي‌اسكن مواجه بود كه اين امر نارضايتي مراجعين اين بخش را در پي داشت. در واقع بايد گفت در اين بخش خدمات قابل قبولي ارائه نمي‌شود و مدير بيمارستان بايد فكري به‌حال اين امر بكند.

ويزيت تلفني مريض‌ها و نبودن پزشك متخصص

وقتي به كمي جلوتر رفتيم با يكي از مراجعين مواجه شديم كه از نبود دكتر متخصص در بيمارستان گلايه داشت.

به گفته وي اكثر متخصصان براي ويزيت به بيمارستان نمي‌آيند و وقتي هم مي‌آيند بيماران را به سوي مطب‌هاي خود هدايت مي‌كنند. اين در حالي‌است كه خيلي از مراجعين حتا توان پرداخت هزينه‌هاي درمان در بيمارستان را ندارند تا چه رسد به هزينه‌هاي سرسام‌آور بيرون از بيمارستان.

يكي ديگر از مراجعين گفت: اي كاش شما شب مي‌آمديد. او مي‌گفت بعضي از دكترها كه كشيك هستند به صورت تلفني مريض اورژانسي را ويزيت مي‌كنند و پزشك كشيك در بيمارستان حضور ندارند.

مراجعه كننده ديگري گفت: عليرغم اين مشكلات بايد اذعان كرد كه اين بيمارستان با ظرفيت كنوني نمي‌تواند جوابگوي مراجعه كنندگان باشد و مي‌طلبد نماينده و رئيس شبكه بهداشت به فكر اتخاذ تصميم مناسبي جهت ايجاد يك بيمارستان ديگر باشند.

كمبود پزشك و پرستار از مهم‌ترين مشكلات بيمارستان است. اين بيمارستان در رده‌هاي فوق تخصص، جراحي، عروق و جراحي بيماران تصادفي نيز با كمبود متخصص مواجه است. 

عدم مراجعه به بالين مريض و به موقع اعزام نشدن آمبولانس‌ها از ديگر گلايه‌هاي مراجعين بخش اورژانس بود.

مرگ مادر باردار و مشكلات بخش زايشگاه

در ادامه تهيه گزارش به بخش زايشگاه رسيديم كه عليرغم وعده چند ماه پيش مدير داخلي بيمارستان هنوز اين بخش در مسير رفت و آمد تمام بخش‌هاي بيمارستان وجود دارد و ازدحام جمعيت در جلوي اين بخش اجازه تردد به مراجعين ساير بخش‌ها نمي‌دهد.

در بين مراجعين اين بخش زمزمه شنيدن مرگ يك مادر 18 ساله به همراه فرزندش در اين بخش مبهوتم كرد. مسئولين بيمارستان حتمن اطلاع دارند كه مرگ و مير مادران باردار براي آن‌ها ضعفي است كه جاي هيچ گونه توجيهي ندارد. قرائن حكايت از آن دارد كه در سال گذشته و سال ‌جاري اين سومين مورد مرگ مادران باردار است كه گزارش مي‌شود.

يكي از مراجعين با عصبانيت گفت: شهرمان يك پزشك متخصص زنان و زايمان دارد. او مي‌گفت: ديشب تا ساعت 10 در مطب منتظر ويزيت دكتر بوده‌اند. آيا مسئولين شبكه بهداشت هيچ فكر كرده‌اند كه اگر يك نفر از روستا بيايد بايد چه‌قدر منتظر بماند؟ مسئولين شبكه بهداشت چه وجداني دارند كه با وجود اين همه مشكل مردم فقير؛ شب با خيال راحت مي‌خوابند! او با عصبانيت هر چه تمام‌تر گفت: آيا مرگ مادر 18 ساله به همراه فرزندش جبران‌پذير است؟

در ادامه كار متوجه شديم به همت مسئولين محترم ساختمان اين بخش تكميل گرديده و ظرف مدت كوتاهي در آينده به بهره‌برداري مي‌رسد. در حين بازديد از ساختمان جديد متأسفانه متوجه شديم اين بخش ورودي مستقل ندارد و وقتي از افرادي كه در آنجا حضور داشتند دليل اين امر را پرسيديم گفتند: در آينده درب ورودي مستقل آن تعبيه خواهد شد.

نمازخانه‌اي با ظرفيت 8 نفر

بعد از شنيدن مراجعه كنندگان بخش زايمان راهي بخش‌هاي مردان، زنان و اطفال شديم. يكي از مشكلات اين بخش‌ها تردد زياد مردم در اين بخش‌ها بود كه مقصر در اين مورد مردم هستند. مردم بايد با رعايت قوانين و مقررات بيمارستان براي ديگران ايجاد مزاحمت نكنند.

يكي ديگر از مشكلات اين بخش كه وجدان هر مسلماني را به درد مي‌آورد تعبيه اتاقكي شيشه‌اي با ظرفيت 8نفر براي نمازخانه مردانه و زنانه براي سه بخش مردان، زنان و اطفال بود. آيا اين دهن‌كجي به ستون دين اسلام نيست؟ به نظر شما پرسنل 250 نفري چه‌طور مي‌خواهند در اين مكان نماز بخوانند؟ آيا اين امر شائبه نماز‌خوان نبودن مسئولين را در ذهن ايجاد نمي‌كند؟

برخورد نامناسب پرسنل با ارباب رجوع

در حالي كه داشتم جمع و جور مي‌كردم، يكي از حاضرين با مشاهده دوربين و دفترچه يادداشتم متوجه شد خبرنگارم و بهم نزديك شد و سر سخن را باز كرد. او از برخورد نامناسب و تند پرسنل اين بخش‌ها شاكي بود و مي‌گفت: پرسنل با ما برخورد خوبي ندارند و اين امر باعث ايجاد درگيري و بي‌نظمي در بيمارستان مي‌شود. او در ادامه گفت: پرسنل نگهبان‌ها را صدا مي‌زنند و در اين بين نگهبان هم طبق وظيفه ما را به بيرون هدايت كند. اين امر در شأن ما مردم مظلوم و محروم نيست. مسئولين همان‌طور كه براي خود شخصيت قائل هستند حرمت مردم را رعايت كنند.



تهیه گزارش: حسین ناصری