دکتر کرمیان: ارزش شهر باستانی رماوند سیمره ی کوهدشت صد برابر سد سیمره ی ایلام است

  به گزارش اختصاصی لکنا، بعد از اینکه خطر زیر آب رفتن آثار باقیمانده از شهر ساسانی واقع در منطقه ی رماوند سیمره با آب گیری سد سیمره مطرح شد بر آن شدیم تا به لحاظ اهمیت موضوع به محل رفته و موضوع را از نزدیک دنبال کنیم. روز آخر فعالیت هیات باستان‌شناسی سیمره رماوند(برز […]

bayat azadbakht (13)

 

به گزارش اختصاصی لکنا، بعد از اینکه خطر زیر آب رفتن آثار باقیمانده از شهر ساسانی واقع در منطقه ی رماوند سیمره با آب گیری سد سیمره مطرح شد بر آن شدیم تا به لحاظ اهمیت موضوع به محل رفته و موضوع را از نزدیک دنبال کنیم.

روز آخر فعالیت هیات باستان‌شناسی سیمره رماوند(برز قواله) در فصل دوم حفاری هاست.پس از طی کردن جاده ی صعب العبوری که از کنار روستای "اولاد" منطقه ی زیر تنگ سیاب به منطقه می رسد، صحبت خود را با دکتر غلامرضا کرمیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و سرپرست گروه که به همراه دانشجویان خود در محل حاضر است شروع می کنیم. او که مشخص است بیشتر از ما دغدغه ی از بین رفتن منطقه در اثر آب گیری سد را دارد می گوید: آقای بروجنی که از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور مسئولیت بررسی و شناسایی محوطه های پشت سد سیمره را بر عهده داشته تعداد آن ها را 120 محطه برآورد کرده است و این یعنی ما با منطقه ای مهم از نظر باستان شناسی مواجهیم.

bayat azadbakht (22)

کرمیان مساحت کل محوطه ها را حدود 20 هکتار می داند و می گوید در منابع معتبر تاریخی به شهرهای آباد در مسیر رودخانه ی سیمره اشاره شده است. دکتر کرمیان همچنین بیان می کند: فاصله ی محوطه ی فعلی( برزقواله) تا محوطه ی قلعه گوری که قبلا کاوش شده 2 کیلومتر است و احتمال می رود قلعه گوری خانه ی اعیانی و برزقواله فضای آئینی بوده باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز با اشاره به غنای منطقه و اینکه شما قدم به قدم روی آثار معماری راه می روید، می گوید: علائم غارت و تخریب محوطه ها توسط مردم وجود دارد و میراث فرهنگی برای جلوگیری از حفاری های قاچاق باید برای منطقه نگهبان ثابت بگذارد.

bayat azadbakht (17)

 

بنای دوره ساسانی

دکتر کرمیان با ابراز تأسف از اعطای مجوز آبگیری سد توسط مدیران قبل سازمان میراث فرهنگی به پیمانکار سد، بیان می کند: در آبگیری اولیه سد در اواخر سال 90 بسیاری از سازه ها تخریب شده اند.

وی ارزش این محوطه ها از نظر گردشگری را صد برابر سد سیمره می داند و خواستار به تعویق افتادن آبگیری مجدد سد تا تعیین تکلیف محوطه هاست.

 

IMG_0697

بنا به اظهارات اسماعیل امرایی، مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در شهرستان کوهدشت که ما را همراهی می کند، وزارت نیرو برای انجام کلیه ی امور حفاظت و کاوش منطقه بودجه ای در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار داده است.علاوه بر این این وزارتخانه زمین های محل وقوع محوطه را از مردم خریداری نموده و پول آن ها را هم پرداخت کرده است!

اما در کمال تعجب دکتر کرمیان می گوید که فصل اول حفاری محوطه ی برزقواله را با هزینه ی شخصی انجام داده و هزینه ی فصل دوم نیز بناست توسط دانشگاه آزاد تأمین شود.

 

1_کشف

 

IMG_0671

 

گچبری

 

گچبری1

حفاری هایی که بر روی چهار محوطه از 120 محوطه ی منطقه ی رماوند سیمره انجام شده است و آثار معماری و گچبری کشف شده نشان می دهد ما با تمدنی بزرگ در منطقه مواجهیم که مربوط به دوره ی ساسانی و اوایل دوره ی اسلامی ست. برخی گمانه ها نیز قدمت منطقه را تا دوره ی اشکانی عقب می برند.

بنابراین ضرورت دارد دست کم آبگیری مجدد سد تا حفاری و شناسایی کامل منطقه توسط باستان شناسان مجرب ایرانی و خارجی به تعویق بیافتد.


گزارش: مهدی دوست محمدی

عکس ها: بیات آزادبخت و دکتر غلامرضا کرمیان

 

لینک خلاصه ی گزارش در خبرگزاری بین المللی تسنیم