ایران و ۱+۵ به توافق رسیدند/ حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد

  جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 پس از حدود پنج روز مذاکرات سخت و فشرده و 10 سال کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.   به گزارش فرارو، در حالی که 4 روز از مذاکرات سخت و فشرده ژنو گذشت و ساعاتی قبل پنجمین روز این نشست ها بدون وقفه آغاز شد لحظاتی […]

94167_507

 

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 پس از حدود پنج روز مذاکرات سخت و فشرده و 10 سال کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.

 
به گزارش فرارو، در حالی که 4 روز از مذاکرات سخت و فشرده ژنو گذشت و ساعاتی قبل پنجمین روز این نشست ها بدون وقفه آغاز شد لحظاتی قبل طرفین در حالی که محل نشست را ترک می کردند تائید کردند که به توافق نهایی رسیده اند.
 
دقایقی قبل منابع خبری از ژنو خبردادند دو طرف توانستند سرانجام اختلاف‌ نظرها را حل کنند و به توافق برسند؛ خبری که لحظاتی بعد تکذیب شد. با این حال کاترین اشتون اولین کسی بود که توافق میان ایران و 5+1 راتائید کرد.
 
کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هنگاه ترک محل مذاکرات در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا ایران و 1+5 به توافق رسیده اند؟ گفت: به یک توافق رسیده ایم.
 
ویلیام هیگ و لوران فابیوس وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز اعلام کردند میان ایران و 1+5 توافقی هست. وزیر خارجه فرانسه هنگام ترک محل اقامت و مذاکرات ایران و 1+5 توافق با ایران را تایید کرد و با دست علامت موافقت نشان داد.
 
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز توافق ایران و 1+5  را تائید کرد. وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: به یک توافق رسیدیم.
 
مایکل مان سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دقایقی قبل در صفحه توییتر خود به نقل از اشتون نوشت: ما (E3+3) با ایران به توافق رسیدیم.
 
در همین رابطه محمدجواد ظریف در گفتگو با مهر ضمن بیان جزئیاتی از توافق ایران با 5+1 از به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشورمان خبرداد.

 

 

 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام این مطلب گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود. نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.  
 
ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند 4 صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.  
 
وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت 20 درصد نیاز نداریم به مدت 6ماه آن را تولید نخواهیم کرد. به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد‬.
 
همچنین خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف‬، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود‬.  
 
‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.
 
قرار است وزیر خارحه کشورمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی دیگر در مقر سازمان ملل در ژنو حاضر می‌شوند تا متن توافقنامه بر سر برنامه هسته‌ای تهران را امضا کنند.