فرهنگ عزاداری در کوهدشت/ علی طولابی
فرهنگ عزاداری در کوهدشت علی طولابی عزاداری دهه اول محرم امسال نیز با تمام حواشی آن در کوهدشت پایان یافت.در نگاه اول انسان از این همه حضور و عشق خالصانه به سالار شهیدان به وجد می آید؛اما با اندکی تأمل می بینیم که این روش عزاداری،با فرهنگ عاشورا،فرسنگ ها فاصله دارد. دهها هیئت […]
با تشکر از شما و گردانندگان محترم لکنا ؛
لطفاً بفرمایید حضور خانم ها در سطح خیابان ها چه اشکالی دارد ؟ آیا انسان نیستند ؟ آهان ! چون که ممکن است برخی از مردها وا بدهند !
البته می دانم که فوراً خواهید گفت که این نسخه پیچی ها برای حفظ شأن و کرامت زن هاست. ولی اگر صادق باشید خودتان هم می دانید این تنها یک راه فرار است که به خاطر ضعف منطق پیشاپیش برای خود گشوده اید .
« حضور خانم ها در خیابان و در چنین مراسمی تبعات منفی دارد » چون برخی از آقایان نمی توانند پاکی و سلامت نفس و نگاه خود را حفظ کنند ؟ این به آن می ماند که بگوییم چاقو تولید نشود چون که ممکن است دیوانه ای سر آدم را با آن ببرد . دوست عزیز این منطق از آن کسانی است که دستشان از فرهنگ سازی و تأثیر گذاری بر انسانها خالیست.دهها سال است به جای ساختن انسان و فرهنگ و نهادینه کردن روابط فرهنگی ـ اجتماعی ِ سالم و پویا و ثمربخش شعار می دهیم و نتیجه ی نگاه و منطق ما هم فجایعی است که امروزه در اخلاق اجتماعی می بنیم .
ما فقط بلدیم شعار بدهیم و کوتاه ترین و البته پر هزینه ترین راهها را انتخاب کنیم . نمی شود به جایمانع ایجاد کردن و پنهان کردن زنها در خانه مرد سالم بسازیم ؟ البته دشوار است ولی این به منزله ی آن نیست که چنین منطق خسارت باری را هم در سطح جامعه پیاده کنیم .
[پاسخ]
آقا يا خانم آزادبخت
من با استدلال آقاي طولابي موافقم . مراسم اقامه عزا بر مصيبت اهل بيت جاي امتحان كردن تئوري هاي اجتماعي نيست .
[پاسخ]
دوست ناشناس من ! سلام کسی نخواست تئوری اجتماعی پیاده کند . اُس و اساس نوشته آقای طولابی مبتنی بر چند مغالطه ی آشکار است که به خاطر احترام به موضوع بحث و نام آسمانی امام حسین (ع) دراینجا قصد بررسی آن را ندارم ولی برای نمونه فقط به چند نکته اشاره می کنم : ــ عزاداری و مصیبت آن هم برای انسان متعالی و خداگونه ای چون امام حسین ( ع) شئون و مراتب و اولویت هایی دارد که ما همه ی آنها را پشت گوش انداخته ایم و چسبیده ایم به گل مالی ( … ) ، حالا نویسنده ی محترم در لفافه و طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب همین رسم غلط اجتماعی را به خاطر سرد بودن هوا و احتمال سرماخوردگی و یا انهدام جنگلهانقد می کند . در صورتی که این بحث یک موضوع اجتماعی و فرهنگی است که از اساس غلط است و مشکلات فرهنگی عدیده ای ایجاد می کند . اگر این رسم خوب است چرا هیچکدام از علمای بزرگ ما این کار را نمی کنند ؟ مگر آنها خدای نکرده کمتر از ما برای سالار شهیدان غصه می خورند ؟ از آن گذشته هدف وسیله را توجیه نمی کند . این که منطق ماکیاولی است . نمی شود من بگویم چون نیتم خیر است و هدفم احترام به سیدالشهداء ( ع) است پس حق دارم هر طور که دلم خواست عزاداری کنم . بهایی ها هم وصول به حق و ذوب در الله را بهانه انحرافات وحشتناک دینی خود کرده اند و سلفی ها هم برای دیدار وجه الله و وصول به بهشت کمربند انتحاری به کمر می بندند و آدم ها را تکه تکه می کنند. ــ یا اینکه نویسنده گرو کشی و دارو دسته بازی هیئت ها را عملی ناخوشایند تلقی می کند ( البته باز هم به شکل تلویحی ) نه برای این که نفس این عمل با آموزه های امام حسین (ع) از اساس مشکل دارد بلکه نویسنده باز هم طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب خستگی عزاداران و بیحال شدن آنها را بهانه می کند . ــ یاایشان در خصوص بیرون آمدن زنان می نویسد « بجای اینکه خانم های عزادار در مساجد و تکایا،پای منبر سخنرانی روحانیون بنشینند؛متأسفانه در سطح خیابانها و پیاده روها به تماشای هیئت های عزاداری می نشینند که این کار نیز خالی از اشکال نیست و می تواند تبعاتی منفی به همراه داشته باشد… » چه کسی این حق را به ایشان یا ما می دهد که نیمی از بدنه ی جامعه را از حضور در خیابان ها پرهیز دهیم ؟ چرا ما خود را جای دیگران می گذاریم که چه چیزی برای آنان خوب و چه چیزی بد است ؟ آیا خودشان عقل ندارند ؟ از آن مهمتر چرا آن را به عزاداری سالار شهیدان گره می زنیم ؟ از همه ی اینها مهمتر نمی شود مردان اگر راست می گویند و عزادار هستند حد اقل به خاطر احترام به امام حسین خویشتندار باشند ؟ نمی شود جامعه ای در طراز دوستداران واقعی امام حسین بسازیم ؟ اینها تنها چند نمونه بود و گر نه تا پایان مطلب ایشان حداقل 12 مورد مغالطه ، تناقض ، تفسیر به رأی ، مصادره به مطلوب و مشکلات منطقی دیگری از این قبیل وجود دارد / با تشکر
[پاسخ]
آقاي آزادبخت
مطلب اول اينكه ” گل مالي ” نص دين نيست ولي مغايرتي هم ندارد كه اگر داشت مراجع تقليد و علماي دين مثل قمه زني و ايراد جراحت حكم به حرمت آن مي دادند.
درباره حضور زنان در عزاداري ها ( به عنوان تماشاگر ) هم عرض مي كنم كمتر شهري را سراغ دارم كه اختلاط جنسيتي عزاداري كوهدشت را داشته باشد . اين يك معضل است
[پاسخ]
با سلام خدمت خانم یا آقای آزادبخت
ضرورت ندارد که بانوان در سطح خیابانها به تماشای هیئت های عزاداری بروندوبهتر است در حسینه ها و تکایا به عزاداری بپردازند.آیا صرف نگاه کردن به هیئت های عزاداری ، عزاداری است.مثلا اگر خانواده ای پدر خود را از دست می دهندآیا درست است که عده ای از اعضای آن خانواده ناراحت شوند وبه سرو سینه خود بزنند وعده ای دیگر فقط به تماشا بنشینند.پس در اینجا همه باید عزادار حسین باشندچون امام حسین (ع)حکم پدر برای همه شیعیان دارد وفرقی میان زن ومرد وکوچک وبزرگ نیست.اگر ما حتی یک درصد احتمال بدهیم که خدای ناکرده با حضور بانوان زمینه ی ایجاد گناه بوجود می آید،بهتر است از این عمل خوداری شود واین به معنی نقض حضور بانوان محترم در صحنه های اجتماعی نیست.همه اینها بخاطر زنده نگه داشتن فلسفه قیام عاشورا که همان امر به معروف ونهی از منکر است می باشد
شمادر قسمتی از مطلب خود گفته اید:(چه کسی این حق را به ایشان یا ما می دهد که نیمی از بدنه ی جامعه را از حضور در خیابان ها پرهیز دهیم ؟ چرا ما خود را جای دیگران می گذاریم که چه چیزی برای آنان خوب و چه چیزی بد است ؟ آیا خودشان عقل ندارند ؟) درجواب باید گفت ما مسلمانیم وبایستی دستورات واحکام اسلام را رعایت کنیم. اینکه چه چیزی برای ما خوب است ویا بد ،اسلام است که آن را مشخص می کند نه افراد وسلایق مختلف .
با این همه به نظر می رسد به عنوان یک راهکار در جهت فرهنگ عزاداری برای سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین (ع) وجود یک حسینه بزرگ ویک زینبیه برای انسجام بخشیدن به عزاداریها لازم وضروری است تا عزاداران حسینی با نظم وانسجام بیشتری مانند حسینه اعظم وزینبیه زنجان به عزاداری بپردازند واین محقق نمی شود مگر باهمت مردم وکمک مسئولین.
ضمن احترام به دیدگاه جنابعالی در کل بنده با نوشته آقای طولابی موافقم
[پاسخ]