سرخط خبرها
امروز: چهارشنبه, ۲۷ دی , ۱۳۹۶ | ۰۰:۵۵:۴۸آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ،‌ ۰۹:۳۲
۰۲ آذر ۱۳۹۲در ۱۲:۰۵ ق.ظ تعداد بازدید: 933 بازدید کد خبر:17227 چاپ خبر

فرهنگ عزاداری در کوهدشت/ علی طولابی

0

  فرهنگ عزاداری در کوهدشت علی طولابی   عزاداری دهه اول محرم امسال نیز با تمام حواشی آن در کوهدشت پایان یافت.در نگاه اول انسان از این همه حضور و عشق خالصانه به سالار شهیدان به وجد می آید؛اما با اندکی تأمل می بینیم که این روش عزاداری،با فرهنگ عاشورا،فرسنگ ها فاصله دارد. دهها هیئت […]

طولابی4

 

فرهنگ عزاداری در کوهدشت

علی طولابی


 

عزاداری دهه اول محرم امسال نیز با تمام حواشی آن در کوهدشت پایان یافت.در نگاه اول انسان از این همه حضور و عشق خالصانه به سالار شهیدان به وجد می آید؛اما با اندکی تأمل می بینیم که این روش عزاداری،با فرهنگ عاشورا،فرسنگ ها فاصله دارد.

دهها هیئت کوچک و بزرگ از محلات مختلف شهر و به همراه داشتن وسایل صوتی فراوان،بیشتر از هرچیزجسم انسان را دچار خستگی مفرط می کند و حال عزاداری را ازانسان می گیرد.اگر به عزاداری سایر شهرهای ایران نگاهی داشته باشیم؛خواهیم دید که مثلا شهر کوچکی به نام آران و بیدگل،چه زیبا و متحد و بدون وسایل صوتی اضافی در قالب یک هیئت به عزاداری می پردازند.حال سوال اساسی اینجاست که چرا در شهرهایی مانند:آران و بیدگل،یزد،زنجان و اردبیل باید اینگونه باشند و ما سالیان سال است که به این روش عزاداری می کنیم.چرا از سایر شهرها الگو برداری نمی کنیم تا شاهد این همه بی نظمی و پراکندگی نباشیم؟

یکی از سنت های دیرین که در این منطقه رایج است گل مالی برای عزاداری سید الشهدا می باشد که این کارنشان  ازاندوه و عشق و علاقه فراوان به سالار شهیدان است.چون عزاداران خود را در صبح زود به گل آغشته می کنند و از طرفی هوای سرد آنها را اذیت می کند؛اقدام به روشن نمودن آتش می کنند.آتشی که هیزم آن چند روز قبل از جنگل های اطراف تهیه کرده اند.این کار علاوه برتخریت محیط زیست به فضای شهر و آسفالت خیابانها نیزآسیب می رساند.

از دیگر مواردی که می بایست مورد نقد قرار گیرد؛حضور بانوان محترم در سطح خیابانهای شهراست.بجای اینکه خانم های عزادار در مساجد و تکایا،پای منبر سخنرانی روحانیون بنشینند؛متأسفانه در سطح خیابانها و پیاده روها به تماشای هیئت های عزاداری می نشینند که این کار نیز خالی از اشکال نیست و می تواند تبعاتی منفی به همراه داشته باشد.تصاویر و بنرهایی بجزشهدا که هیئتی های محترم از در گذشتگان محلات خود به  همراه دارند نیز با فرهنگ عزاداری برای امام حسین(ع)مطابقت ندارد.همه این مسائل می طلبد که ما باید مقداری تأمل ودر شیوه ی عزاداری خود تجدید نظرکنیم.نگاه کنیم که امامان ما چه سفارش هایی در باره عزاداری جد خویش داشته اند و بدانیم که هدف از عزاداری یادگیری احکام الهی و بکار گیری آنها در زندگی روزمره می باشد.علاوه بر آن ما باید روش هایی که با شرع وعقل سازگاری ندارد را کنار بگذاریم.هرچند این کار ممکن است به این آسانی هم نباشد اما ناگزیریم که از روش ها و سنت های مناسب که در بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان که افتخار طرفدار از آل الله را دارند الگو برداری کنیم.اگر پذیرش الگوی مناسب از طرف مردم با مشکل مواجه گردید؛بهترا ست مسئولان فرهنگی زحمت این کار را بکشند.چه اشکالی دارد که مثلا شورای نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه در باره این مسئله بحث و تبادل نظرکنند و تصمیم بگیرند که مثلا فلان روش عزاداری تغییرپیدا کند و برای این امر فرهنگ سازی شود.

به نظر می رسد بیشتر ازهرچیز ما نیازمند به شناخت هستیم.اگرما حسین(ع)را نشناسیم وهدف از قیامش را ندانیم؛این عزاداری ها کمتر مفید خواهد بود.در آن صحنه جانسوز کربلا،امام  و یاران با وفایش،خون خودشان را برای حفظ دین و رسوا نمودن حکومت جبار و ستمگر یزید اهدا نمودند و پیام انقلاب حسین(ع)رانیز زینب(س)به گوش همه جهانیان رسانید که ستمگران در هر عصری وزمانی بدانند؛تنها با قدرت ظاهری خود و با ایجاد رعب و وحشت،نمی توانند به دیگران ستم کنند.

پس ما نیازمند شناختیم.شناختی همه جانبه از قیام این مرد بزرگ وآسمانی که چگونه توانست با گذشتن از خون خود وخانواده ویارانش،درخت اسلام را که در حال خشکیدن بود نجات دهد؛ودشمن نیزاز این شناخت ما می ترسد.او نیز دوست دارد که جامعه حسینی تنها سالی یک بارعزادارحسین(ع)باشند وآنهم تا ظهر عاشورا کارشان را به پایان برسانند و دیگرهیچ.زمانی این عزاداری ها به ثواب نزدیک است که ما هم امام (ع) را بشناسیم و هم هدف از قیامش را بدانیم و هم اراده کنیم که راهش را ادامه دهیم.

عزادار حسین(ع)نمی تواند نسبت به جامعه ای که در آن زندگی می کند،بی تفاوت باشد.مگر می شود کسی را دوست داشته باشیم؛ولی به حرفهایش گوش ندهیم و راهش را ادامه ندهیم؟اگر این دوست داشتن ها واقعی بود الان ما گرفتار این همه مصیبت نبودیم.مصیبتی بالاتر از این که در جامعه حسینی،روح بی تفاوتی بر ما حاکم شده و به راحتی از اخلاق و معنویت فاصله گرفته ایم و شعار اصلی سید الشهدا که همانا امر به معروف و نهی از منکربود را فراموش کرده ایم.پس اقامه عزای حسین(ع)علاوه بر شعار، سخت نیازمند به شعور وآگاهی است.حسین(ع) با قیام خویش مکتبی را برای تمام کسانی که به آزاده بودن می اندیشند پایه گذاری کرد که در هرکجای زمان و هرنقطه ای از زمین، با هر شکلی اگر دوگروه ظالم ومظلوم در برابر هم صف آرایی کنند،آن زمان عاشورا وآن نقطه کربلاست که:

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

 

 

 

 

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. با تشکر از شما و گردانندگان محترم لکنا ؛
    لطفاً بفرمایید حضور خانم ها در سطح خیابان ها چه اشکالی دارد ؟ آیا انسان نیستند ؟ آهان ! چون که ممکن است برخی از مردها وا بدهند !
    البته می دانم که فوراً خواهید گفت که این نسخه پیچی ها برای حفظ شأن و کرامت زن هاست. ولی اگر صادق باشید خودتان هم می دانید این تنها یک راه فرار است که به خاطر ضعف منطق پیشاپیش برای خود گشوده اید .
    « حضور خانم ها در خیابان و در چنین مراسمی تبعات منفی دارد » چون برخی از آقایان نمی توانند پاکی و سلامت نفس و نگاه خود را حفظ کنند ؟ این به آن می ماند که بگوییم چاقو تولید نشود چون که ممکن است دیوانه ای سر آدم را با آن ببرد . دوست عزیز این منطق از آن کسانی است که دستشان از فرهنگ سازی و تأثیر گذاری بر انسانها خالیست.دهها سال است به جای ساختن انسان و فرهنگ و نهادینه کردن روابط فرهنگی ـ اجتماعی ِ سالم و پویا و ثمربخش شعار می دهیم و نتیجه ی نگاه و منطق ما هم فجایعی است که امروزه در اخلاق اجتماعی می بنیم .
    ما فقط بلدیم شعار بدهیم و کوتاه ترین و البته پر هزینه ترین راهها را انتخاب کنیم . نمی شود به جایمانع ایجاد کردن و پنهان کردن زنها در خانه مرد سالم بسازیم ؟ البته دشوار است ولی این به منزله ی آن نیست که چنین منطق خسارت باری را هم در سطح جامعه پیاده کنیم .

    [پاسخ]

    ناشناس در :

    آقا يا خانم آزادبخت
    من با استدلال آقاي طولابي موافقم . مراسم اقامه عزا بر مصيبت اهل بيت جاي امتحان كردن تئوري هاي اجتماعي نيست .

    [پاسخ]

  2. دوست ناشناس من ! سلام کسی نخواست تئوری اجتماعی پیاده کند . اُس و اساس نوشته آقای طولابی مبتنی بر چند مغالطه ی آشکار است که به خاطر احترام به موضوع بحث و نام آسمانی امام حسین (ع) دراینجا قصد بررسی آن را ندارم ولی برای نمونه فقط به چند نکته اشاره می کنم : ــ عزاداری و مصیبت آن هم برای انسان متعالی و خداگونه ای چون امام حسین ( ع) شئون و مراتب و اولویت هایی دارد که ما همه ی آنها را پشت گوش انداخته ایم و چسبیده ایم به گل مالی ( … ) ، حالا نویسنده ی محترم در لفافه و طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب همین رسم غلط اجتماعی را به خاطر سرد بودن هوا و احتمال سرماخوردگی و یا انهدام جنگلهانقد می کند . در صورتی که این بحث یک موضوع اجتماعی و فرهنگی است که از اساس غلط است و مشکلات فرهنگی عدیده ای ایجاد می کند . اگر این رسم خوب است چرا هیچکدام از علمای بزرگ ما این کار را نمی کنند ؟ مگر آنها خدای نکرده کمتر از ما برای سالار شهیدان غصه می خورند ؟ از آن گذشته هدف وسیله را توجیه نمی کند . این که منطق ماکیاولی است . نمی شود من بگویم چون نیتم خیر است و هدفم احترام به سیدالشهداء ( ع) است پس حق دارم هر طور که دلم خواست عزاداری کنم . بهایی ها هم وصول به حق و ذوب در الله را بهانه انحرافات وحشتناک دینی خود کرده اند و سلفی ها هم برای دیدار وجه الله و وصول به بهشت کمربند انتحاری به کمر می بندند و آدم ها را تکه تکه می کنند. ــ یا اینکه نویسنده گرو کشی و دارو دسته بازی هیئت ها را عملی ناخوشایند تلقی می کند ( البته باز هم به شکل تلویحی ) نه برای این که نفس این عمل با آموزه های امام حسین (ع) از اساس مشکل دارد بلکه نویسنده باز هم طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب خستگی عزاداران و بیحال شدن آنها را بهانه می کند . ــ یاایشان در خصوص بیرون آمدن زنان می نویسد « بجای اینکه خانم های عزادار در مساجد و تکایا،پای منبر سخنرانی روحانیون بنشینند؛متأسفانه در سطح خیابانها و پیاده روها به تماشای هیئت های عزاداری می نشینند که این کار نیز خالی از اشکال نیست و می تواند تبعاتی منفی به همراه داشته باشد… » چه کسی این حق را به ایشان یا ما می دهد که نیمی از بدنه ی جامعه را از حضور در خیابان ها پرهیز دهیم ؟ چرا ما خود را جای دیگران می گذاریم که چه چیزی برای آنان خوب و چه چیزی بد است ؟ آیا خودشان عقل ندارند ؟ از آن مهمتر چرا آن را به عزاداری سالار شهیدان گره می زنیم ؟ از همه ی اینها مهمتر نمی شود مردان اگر راست می گویند و عزادار هستند حد اقل به خاطر احترام به امام حسین خویشتندار باشند ؟ نمی شود جامعه ای در طراز دوستداران واقعی امام حسین بسازیم ؟ اینها تنها چند نمونه بود و گر نه تا پایان مطلب ایشان حداقل 12 مورد مغالطه ، تناقض ، تفسیر به رأی ، مصادره به مطلوب و مشکلات منطقی دیگری از این قبیل وجود دارد / با تشکر

    [پاسخ]

    ناشناس در :

    آقاي آزادبخت
    مطلب اول اينكه ” گل مالي ” نص دين نيست ولي مغايرتي هم ندارد كه اگر داشت مراجع تقليد و علماي دين مثل قمه زني و ايراد جراحت حكم به حرمت آن مي دادند.
    درباره حضور زنان در عزاداري ها ( به عنوان تماشاگر ) هم عرض مي كنم كمتر شهري را سراغ دارم كه اختلاط جنسيتي عزاداري كوهدشت را داشته باشد . اين يك معضل است

    [پاسخ]

  3. با سلام خدمت خانم یا آقای آزادبخت
    ضرورت ندارد که بانوان در سطح خیابانها به تماشای هیئت های عزاداری بروندوبهتر است در حسینه ها و تکایا به عزاداری بپردازند.آیا صرف نگاه کردن به هیئت های عزاداری ، عزاداری است.مثلا اگر خانواده ای پدر خود را از دست می دهندآیا درست است که عده ای از اعضای آن خانواده ناراحت شوند وبه سرو سینه خود بزنند وعده ای دیگر فقط به تماشا بنشینند.پس در اینجا همه باید عزادار حسین باشندچون امام حسین (ع)حکم پدر برای همه شیعیان دارد وفرقی میان زن ومرد وکوچک وبزرگ نیست.اگر ما حتی یک درصد احتمال بدهیم که خدای ناکرده با حضور بانوان زمینه ی ایجاد گناه بوجود می آید،بهتر است از این عمل خوداری شود واین به معنی نقض حضور بانوان محترم در صحنه های اجتماعی نیست.همه اینها بخاطر زنده نگه داشتن فلسفه قیام عاشورا که همان امر به معروف ونهی از منکر است می باشد
    شمادر قسمتی از مطلب خود گفته اید:(چه کسی این حق را به ایشان یا ما می دهد که نیمی از بدنه ی جامعه را از حضور در خیابان ها پرهیز دهیم ؟ چرا ما خود را جای دیگران می گذاریم که چه چیزی برای آنان خوب و چه چیزی بد است ؟ آیا خودشان عقل ندارند ؟) درجواب باید گفت ما مسلمانیم وبایستی دستورات واحکام اسلام را رعایت کنیم. اینکه چه چیزی برای ما خوب است ویا بد ،اسلام است که آن را مشخص می کند نه افراد وسلایق مختلف .

    با این همه به نظر می رسد به عنوان یک راهکار در جهت فرهنگ عزاداری برای سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین (ع) وجود یک حسینه بزرگ ویک زینبیه برای انسجام بخشیدن به عزاداریها لازم وضروری است تا عزاداران حسینی با نظم وانسجام بیشتری مانند حسینه اعظم وزینبیه زنجان به عزاداری بپردازند واین محقق نمی شود مگر باهمت مردم وکمک مسئولین.
    ضمن احترام به دیدگاه جنابعالی در کل بنده با نوشته آقای طولابی موافقم

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط