سرخط خبرها
امروز: چهارشنبه, ۲۷ دی , ۱۳۹۶ | ۰۱:۰۰:۲۴آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ،‌ ۰۹:۳۲
۲۶ آبان ۱۳۹۲در ۱۲:۳۳ ب.ظ تعداد بازدید: 4,606 بازدید کد خبر:17002 چاپ خبر

بررسی تأثیر فرهنگ و هنر اقوام مختلف در اشیاء فلزی گنجینه غار کلماکره در لرستان/ امير منصوري

0

  بررسی تأثیر فرهنگ و هنر اقوام مختلف در اشیاء فلزی گنجینه غار کلماکره در لرستان امير منصوري (باستان شناس)   سال‌ها پیش غار کلماکره به طور اتفاقی توسط یک شکارچی محلی کشف گردید. اشیا این گنجینه از جنس طلا و نقره بوده که علاوه بر اختصاصات زیبائی‌شناسانه، دارای اهمیت‌خاصی از نظر باستان‌شناسی هستند برای […]

mansoori-150x1501

 

بررسی تأثیر فرهنگ و هنر اقوام مختلف در اشیاء فلزی گنجینه غار کلماکره در لرستان

امير منصوري (باستان شناس)

 


سال‌ها پیش غار کلماکره به طور اتفاقی توسط یک شکارچی محلی کشف گردید. اشیا این گنجینه از جنس طلا و نقره بوده که علاوه بر اختصاصات زیبائی‌شناسانه، دارای اهمیت‌خاصی از نظر باستان‌شناسی هستند برای ساخت و تزئین آن‌ها از تکنیک‌های چکش‌کاری، ریخته‌گری، قلم‌زنی و لحیم‌کاری استفاده شده و کاربردشان بیشتر تزئینی و تشریفاتی بوده است. شیوه تزئین و تکنیک ساختشان ترکیبی از هنر بومی لرستان، آشور، ایلام، سیمری، سکایی، مانائی و اورارتو می‌باشد. روی برخی از این اشیاء نام پنج نسل از فرمانرویان محلی لرستان نقره شده است که احتمالن آخرین فرمان‌روا به دلیل ترس از غارت و دست‌برد آشوریان، گنجینه سلطنتی اجدادیش را در این غار پنهان می‌کند. مطالعه این اشیاء سبب بیرون کشیدن نام یک سلسله محلی ناپدیده شده ایرانی در طول قرن هفتم و اوایل قرن ششم ق.م. گردید که عرصه جدیدی را در مطالعات باستان‌شناسی دوران ماد و هخامنشی به وجود می‌آورد.

لغات کلیدی:

لرستان، غار کلماکره، ساماتورا، الیپی، فلزکاری.

مقدمه: سرزمینی که لرستانش می‌خوانند با وسعتی حدود سی‌هزار کیلومتر مربع در بخش غربی ایران و مسمی به اسم ساکنانش یعنی طایفه‌های مختلف لر است. لرستان از طرف شمال به همدان و از شمال غرب به کرمانشاه و از طرف شمال شرق و مشرق به استان مرکزی و اصفهان و از طرف جنوب و جنوب‌‌‌غرب هم به خوزستان و ایلام محدود می‌شود. از ویژگی‌های طبیعی این خط کوهستانی بودن آن است به نحوی که قسمت‌های هموار آن منحصر به چند دره‌آبرفتی و چند دشت کوچک می‌شود. رفیع‌تر این قلل رشته کوه‌های زاگرس به طور موازی از شمال غرب به جنوب شرق، سراسر این استان را فرا گرفته‌اند. این سرزمین از قدیم ایام مسکن اقوام گوناگونی بوده که آثار استقراری آنان در دشت‌های کم وسعت و دامنه کوه‌ها یافت شده است. و در اکثر مقاطع تاریخی نقش کلیدی و مهم در تحولات دوران مختلف ایران داشته است. به راستی کدام گنجینه معتبر دنیاست که به داشتن قطعاتی از آثار باستانی لرستان به خود نمی‌‌بالد؟…

هنر اقوامی که در لرستان می‌زیستند به علت نزدیکی تنگاتنگ و وابستگی زیاد آن‌ها به طبیعت تحت تأثیر نیروهای طبیعی قرار گرفته و در کلیه ابزار و اشیا مختلف چه کاربردی و چه تزئینی الهامی خاص از طبیعت اطرافشان گرفته‌اند. حال این تأثیر گاهی در نقش حیوانی و گاهی در نقش گیاهی جلوه‌گر می‌شود. هم‌چنین هنر لرستان بی‌تأثیر از هنر همسایگانش نبوده است. نقوش و اشکال نمادین کلماکره شامل نقش گیاهی گل لوتوس و نقوش حیوانی شیر، گاو، قوچ، بز، عقاب و ماهی می‌باشد. آن‌ها علاوه برعقاید بومی خویش تحت تأثیرمذاهب و عقاید دیگراقوام قرار گرفته، نقوش نمادین آن‌ها را اقتباس کرده و روی آثار هنری خود نقش کرده‌اند. هنر فلزکاری لرستان از نظر تکنیک و تأثیری شگرف بر هنر فلز کاری دوران بعدی ایران داشته است. در اشیاء بی‌نظیر و منحصر به فرد گنجینه غار کلماکره شامل ظروف، ریتون‌ها، مجسمه‌های انسانی و حیوانی ماسک‌های طلایی، پلاک‌ها، دست‌بندها و… تناسب‌سازی و رعایت فنی ایجاد توازن به نحو حیرت‌آوری مراعات شده است. بیشتر اشیاء از نقره ساخته شده اند و این امر شاید به این دلیل باشد که در آن زمان اقتصاد شرق میانه باستان براساس استاندارد نقره بوده است. بررسی‌های زمین‌شناختی در ایران وجود ذخایر عظیم سنگ‌های معدنی سرب نقره‌دار را در نواحی کوهستانی کوه‌های زاگرس ثابت کرده و احتمالاً نقره مصرفی در لرستان از منابع محلی تامین می‌شده است اما این که چه وقت برای اولین بار از این سنگ‌ها نقره استخراج شده هنوز به درستی معلوم نیست .

 

kalma6

این اشیاء تنها یک آثار هنری نیستند بلکه گنجینه‌ی بزرگ و گران‌بهایی هستند که در وجود هر کدام از آن‌ها دنیایی از افکار، شیوه‌های زندگی، اعتقادات اجتماعی، فرهنگی، دینی و… نهفته است و علی‌رغم اهمیت ویژه آن‌ها تاکنون معرفی شایسته‌ای در این خصوص صورت نگرفته است. معرفی این پشتوانه‌های مادی و معنوی به شناسایی هنر سرزمینی کمک خواهد کرد که منشاء تمدن‌های بزرگی در ایران زمین هم‌چون تمدن‌های ماد و هخامنشی بوده است

شیوه پژوهش

لرستان یکی از مناطق عمده فلزکاری در جهان باستان به شمار می‌رود که علاوه بر مفرغ‌های معروف آن، کشف اتفاقی گنجینه غار کلماکره توسط روستاییان در سال ۱۳۶۸ شاهد این ادعا است. پژوهش‌ها و مطالعات علمی باستان‌شناسی در این زمینه به صورت فشرده، پیشتر انجام گرفته بود. بنابراین نگارنده با آگاهی از این موضوع و با توجه به علاقه خود و اهمیت موضوع باتمام مشکلات موجود بر سر راه این تحقیق ، اقدام به پژوهش در این زمینه نمودم. هدف از این امر مهم معرفی، تاریخ‌گذاری، مستندسازی، ریخت‌شناسی، مطالعه‌ی فنی اشیاء، بررسی تکنیک ساخت، تفحص و بررسی در متون تاریخی و تجزیه و تحلیل کتیبه‌ها بود که با توجه به نتایج مهم این مطالعات می‌توان به بررسی هنر و صعنت فلزکاری ایران باستان و تأثیر فرهنگ و هنر اقوام مختلف بر آن پرداخت که در این مقاله بخش کوچکی از این پژوهش را ارائه می‌دهیم، امید است که مورد پسند پژوهش‌گران محترم قرار گیرد .

 

100924127669

وجه تسمیه و موقعیت جغرافیایی غار کلماکره:

کلماکره از دو کلمه کلما و کره تشکیل شده که در گویش لکی، کلما به معنی غار یا محل کل (بز کوهی) و کره، با تشدید را، به معنای انجیر کوهی است. قابل اشاره است که این منطقه پوشیده از درختان انجیر کوهی است و احتمالاً نام‌گذاری به همین دلیل بوده است. این غار در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان پل‌دختر در استان لرستان واقع شده است. تا جلوی دهانه غار مسیری است کوهستانی که باید پیاده پیموده شود. پیشانی غار یک‌ونیم متر جلوتر از پایین دهانه بوده و این خود یکی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و همین موضوع علت پنهان ماندن آن از دیدگاه رهگذارن احتمالی بوده است. ورودی آن دهانه‌هایی است که در دل صخره به سمت غرب باز می‌شود دست‌رسی به فضای داخلی غار بسیار دشوار است؛ این فضاها عبارتند از: چهار تالار- نسبتاً گسترده که قطره دهلیزهای ارتباطی و پُر پیچ و خَم این تالارها و برخی ورودی‌ها حفرهای آن نزدیک به ۸۰ سانتی‌متر است. چند آب‌چال کوچک و برزگ مملو از آب در تالارهای دوم، سوم و چهارم غار دیده می‌شود. آویزهای شکوه‌مند و ستون‌های رسوبی تالارها از جمله زیبایی‌های تو صیف‌ناپذیر و طبیعی این مکان شگفت‌انگیز می‌باشند. علاوه بر اشیاء کشف و ضبط شده از غار، در داخل غار قطعات پراکنده سفال در تالار اول، خمره‌های گذارده شده روی ستون‌های دو تا سه متری استالاگمیت و قعطه سفال‌های شکسته در تالار دوم و سوم پیدا شده است.

 

Ancient_iranian_mask

تاریخچه فلز و فلزکاری در لرستان:

پیشنه کهن کشف فلز در این سرزمین و تجلی ابتکار عمل و خلاقیت هنرمندان این خطه در هنر فلزکاری، خلق آثاری هنرمندانه را از سپیده‌دم تاریخ موجب شده است که در محبث مطالعه هنر جهانی تحت عنوان مفرغ‌های لرستان، مورد مداقه قرار گرفته و شهرت یافته‌اند. تاکید صاحب‌نظران و کارشناسان دنیای هنر بر ظرافت هنرمندانه این دست‌آفریدهای بی‌نظیر مکشوفه از لرستان رفعت جایگاه علمی و جاذبه آن‌ها را نشان می‌دهد. پیام نهفته در این گوهرهای گر ان‌بها علاوه بر نمایش علوآگاهی علمی سازندگان، معرف چیره‌دستی هنرمندان قدرتمند و سیر تحولات هنری این سرزمین است. در هیچ یک از دوره‌های هنری ایران و نیز در تمام گنجینه هنرآسیایی هیچ فصلی مانند هنر لرستان شگفتی نیافریده است. این آثار در لحظه‌ای از تکوین تاریخ ایران و در زمانی به وجود آمدند که روال سیاسی، نظامی، ایران به تدریج تکامل یافته و سرآغاز تاریخ ایران را پایه‌گذاری می‌کرد. آثار هنری لرستان نمونه‌ای از شکوفایی و بلو غ هنرقومی هستند که از میراث چندهزارساله هنر ساکنان فلات ایران بهره گرفتند تا شگفت‌انگیزترین و مرموزترین پدیده‌های هنری آسیای قدیم را بیافرینند. به دلیل مهاجرت اقوام نورسیده از نواحی کوهستانی قفقاز، نفوذ خارجی در کارهای فلزی لرستان، به خوبی نمایان گردیده است و آثار فلزی لرستان شباهت بسیار به آلات و ادواتی پیدا می‌کند که در اواخر عصر مفرغ و اوایل آهن، در کوبان، گرجستان مرکزی، ارمنستان، آذربایجان و هم‌چنین طالش در کناره‌های دریای خزر وجود داشته است. یادآوری این نکته لازم است که وضعیت جغرافیایی منطقه لرستان به نحوی است که دست‌رسی به آن مشکل بوده است. از این نظر در هزاره دوم و اول ق .م تغییرات و نوآوری‌های فرهنگی در منطقه به کندی صورت گرفته و این عوامل باعث به وجود آمدن فرهنگ‌هایی با خصوصیات محلی در منطقه شده است که این وضعیت در فلزکاری منطقه نیز تأثیر گذاشته است .

 

80158337-2612180

تأثیر فرهنگ و هنر اقوام مختلف در اشیاء کلماکره:

تاریخ هنر فلزکاری در لرستان از میانه هزاره سوم ق.م شرو ع و تا اواخر هزاره دوم ق .م ادامه می‌یابد. فلزکاران لرستان با فلزکاران ایلام، بین‌النهرین و شمال سوریه در ارتباط بودند. به خصوص این حلقه ارتباطی با ایلام بسیار نزدیک بوده است. پس از انجام مطالعات باستان‌شناختی اشیاء کلماکره، سرانجام معلوم گشت که این اشیاء ترکیبی از هنر بومی لرستان، بین‌النهرین (آشور نو)، ایلام، سیمری، سکایی ،مانایی و اوراتور می‌باشند- که این به دلیل مهاجرت اقوام سیمری و سکائی به این منطقه و ارتباط هنرمندان لرستان با هسایگان نزدیک خود ایلام و آَشورنو بوده است. همان‌طور که اشاره گردید بیشتر اشیاء کلماکره از نقره ساخته شده‌اند زیرا در آن زمان اقتصاد شرق میانه باستان براساس استاندارد نقره، گنجینه‌های سلطنتی، بشقاب‌های نقره‌ی بزرگ و کوچک و دیگر اقلام نقره بوده است. شاهد این ادعا کشف یک گنجینه‌ی اشیاء نقره‌ای در یک کاسه مفرغی از حفاری‌های نوشیجان می‌باشد که در کف ساختمان غربی، مربوط به دوره نوشیجان ۱، زمان مادها (قرن هفتم ق. م) به دست آمده است و به نظر بیوار از این اشیاء نقره‌ای به عنوان پول استفاده می‌کردند.

 

images

به هر حال فلات ایران از حیث کان‌های گوناگون از قبیل، مس، نقره، آهن، نفت و سنگ‌های رنگین قیمتی ثروتمند بوده و این معادن مفید بیشتر در مناطق کوهستانی استخراج می‌شده است. بر اساس مطالات آزمایشگاهی انجام گرفته روی اشیاء احتمال دادند که نقره مصرفی برای ساخت این اشیاء از محل کوه‌های زاگرس استخرا ج می‌شده است. ایران در دوره زندگی ماقبل تاریخی خود با کشورهای بابل، آشور و اوراتور مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و جنگی داشته است و پادشاهان آشور از دیرباز برای دست‌یافتن به منابع زیرزمینی و استفاده از ذخایر فلزی و سنگ‌های قیمتی به ایران نظر داشتند.

از لحاظ ادبی و نوشته‌های کنترل شده در این قسمت ظاهراً سر و کارما با زمانی است که دادوستد هنری بین امیرنشینان ایران، بین‌النهرین، اورارتو، سکاها و روسیه‌جنوبی انجام می‌شده است. گه‌گاه آمیختگی گسترده و عمیقی بین هنر ایرانیان در سده‌های هشتم و هفتم ق.م با هنر کاسیان، سکاها و سیمریها به چشم می‌خورد که در مطالعه هنر مناها و سپس مادها در گنجینه زیویه و اخیراً در کلماکره این پیوستگی و آمیختگی‌ها به ثبت رسیده است. شباهت هنر این اقوام با یک‌دیگر نباید موجب تعجب گردد. زیرا آشوریان و اورارتورییان و محتملاً ماناییان به هنگام جنگ، استادان پیشه‌ور را هم با دیگر غنایم تصاحب می‌کردند و در مراکز سیاسی، کارگاه‌های هنری مختلط مرکب از افراد اقوام گوناگون ایجاد می‌گشت و خواهی نخواهی سُنن هنری کشورها یکنواخت می‌گشت و ضمناً طبقه حاکمه هر کشوری در ذوق و سلیقه تابع مقتدرترین دربار آن روزگار یعنی دربار آشورنو بودند. صرف‌نظر از مزاحمت‌های فراوان آشور برای ساکنان زاگرس و تحت‌فشار قرار دادن آن‌ها همواره مراکز عمده‌ای جهت پرداختن به امورات اجتماعی، مذهبی و هنری در جو امع بین قومی آن‌ها وجود داشته است.

 

userupload_2012_1088930171366458090.09

بررسی چگونگی ارتباط هنرمندان لرستان با این اقوام نام برده :

آشورنو: هنرمندان لرستان از نظر شیوه تزئین و تکنیک‌های هنر فلزکاری بیشتر تحت نفوذ هنر آشوری بوده‌اند در مورد اشیاء کلماکره نیز تأثیر هنر بین‌النهرین را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا به علت ارتباط تنگاتنگ این دو فرهنگ مطالعه درمنابع بین‌النهرین سبب روشن شدن تاریخ ایران می‌شود. یادآوری این نکته لازم است که ارتبا ط بین سوریه، جنوب بین‌النهرین و منطقه زاگرس در ایران بعد از فروپاشی امپراطوری آشور میانی در زمان تیگلات پیلسر (۱) رو به فزونی گذاشت.

در هنر آشوری خشونت به صورت مشهودی جلوه‌نمایی میکند و عناصر طبیعت را به صورت خشن در کارهای هنری خود به کار می‌بردند. ولی هنرمندان لرستان با آن که تحت تأثیر هنر آشوری بودند، برخلاف آشوریان از یک هنر ساده که از نرمی طبع آن‌ها در مقابل طبیعت نشأت می‌گیرد برخوردار بودند. هنر آشوری سرچشمه الهامی برای آیندگان شد، البته هنر آشوری صرفاً ابتکاری نیست چون هنر بابل و هیتیت پایه‌های آن هستند. نفوذ هنرآشورنو بر فلزکاری‌های ضربه‌ای از اواخر قرن هشتم ق.م آغاز شد و ظاهراً این نفوذ به خاطر حضور سپاهیان آشوری در نواحی مرکزی زاگرس به هنگام سلطنت سارگن دوم و آسرحدون بوده است. نفوذ روز افزون آشوریان را روی جام‌هایی که برای نوشیدن مشروبات ساخته می‌شد و در نقوشی که شامل نقش گاوهای ریش‌داری است که روبری هم قرار گرفته‌اند و معرف حالتی مقدس هستند دیده می شود.

پس می‌توان تصور کرد که در کارگاه‌های لرستان صعنت‌گرانی بودند که مدتی از عمر خود را در خدمت آشوریان گذرانده‌اند و مفاهیم آشوری را با سنت‌های بومی خود درآمیخته و روی آثار هنری خود نقشه بسته است . در طول هزاره دوم ق.م زمانی که ارتباطات بین ناحیه زاگرس، آشور و سوریه با توجه به پراکندگی فرهنگ خابور روشن می‌گردد، سبک‌های هم‌ریشه سفال منقوش، ابزارهای یکسان و نمونه‌های اسحله، دال بر یک ارتباط نز دیک‌بین صنایع‌فلزی در همه این مناطق است. دوشای معتقعد است که این ارتباط امکان دارد مستلزم پخش شدن فلزگران هوری زبان باشد حضور آن‌ها در شوش کاملاً متقن است، اما گسترش نفوذ آن‌ها در فرهنگ ایلام هنوز مورد تردید می‌باشد. بر طبق برآوردهای اولیه به نظر می‌رسد وجود نمونه‌های یکسان ابزار و سلاح در شمال سوریه و لرستان حکایت از روان شدن صعنت‌گران هوری به غرب دارد اگر به واقع این شامل تمام مردمانی باشد که مهاجرت نمودند دو دلیل قابل بحث دیگر وجود دارد. جدای از تبادلات مستقیم اشیاء در طی تجارت که انتشار مصنوعات فلزی را تنظیم می‌نماید برخوردهای شخصی نیز مشمول تبادل تکنیک‌ها در تهاجمات نظامی و تبعید اُسرای صعنت‌گر بوده است. جامهای کم‌عمق نقره‌ای با طرح منشعب برگ‌ها نیز از هنر آشورنو اقتباس شده‌اند. معمولاً کف ظروف با ترنج‌های هندسی بسیار زیبا و متنوع آراسته می‌شد در آن زمان استفاده از ترنج هندسی بسیار رایج بوده و تاکید و تکرار آن روی اکثر ظروف موید آن است که احتمالاً این نقش الهام‌گرفته از عقاید مذهبی سازندگان آن می‌باشد. با توجه به تاریخ استفاده از ترنج هندسی در آسیای غربی منشأ آن به نواحی سوری و فینقی می‌رسد این عنصر تزئینی در اواخر نیمه هزاره‌ی دوم ق.م ظاهر شده و احتمالاً به عنوان یک مدل پادشاهی جدید مصر هم پذیرفته می‌شود همان‌طور که گلک (رزت) مرکز کف ظرف‌ها که خاستگاه آن سوریه است بعد از راه‌یابی به ایران به تدریج به صورت یکی از ویژگی‌های هنر ایرانی آشکار می‌شود. گل لوتوس که از آن در تزئین نقش‌مایه‌های دیواری کاخ تل‌بارسیب استفاده گسترده‌ای شده همان نیلوفر آبی است که در مصر فراوان بوده و از لحاظ هنری یکی از کهن‌ترین نقش‌مایه‌های مصری است که در همه دوران‌ها به گونه‌های مختلف در نقاشی نقوش برجسته‌ها و سرستون‌ها به کار رفته است. این نقش‌مایه از راه فلسطین، سوریه و نیز از راه ارتباط میان میتانی‌ها با مصری‌ها به شمال بین‌النهرین سپس به آشور راه یافت. تجار فینقی به طور مستقیم و غیرمستقیم یا دست کم دست‌ساخت‌های هنرمندان لرستانی را می‌شناختند. از سوی دیگر حضور نقش مایه‌های سوری- فنیقی مانند طرح‌های طنابی گلک (رزت ) در مفرغ‌های لرستان و نیز تعدادی از ظروف بدل چینی به دست آمده از شوش که اگر وارداتی نباشد ارتباط میان سوری-فینقی‌ها را با سرزمین‌های لرستان و ایلام تأیید می‌کند این ارتباطات به احتمال زیاد می‌توانست از طریق طوایف بزرگ آرامی برقرار شده باشد.

نخستین ظهور گل رزت، در ته ساغرهای مفرغی لرستان و از جمله سرسنجاق‌هاست، سازندگان ساغرهای لرستان به گونه‌ای چشم‌گیر متأثر از هنرهای همسایه‌های غربی خود آشور بوده‌اند. اسفنکس‌های موجود در هنر ایران قبل از هخامنشی از نوع دیگر و به سبک کاملاً شرقی (شامی و آشوری) است. این نوع اسفنکس‌ها تحت‌تأثیر هنر بین‌النهرین ساخته شده‌اند. این نقوش از مصر وارد سوریه و از آن‌جا به آشور و سپس وارد ایران شدند. اسفنکس‌های سوریه معمولاً در حال حرکت عبور و یا در حالت ایستاده روی پاهای عقب‌شان نشان داده شده‌اند که همین شیوه را ایرانیان از جمله هنرمندان لرستان اقتباس نمودند. در بین اشیاء کلماکره یک پیکرک انسانی بی‌نظیر از جنس نقره به شکل یک مرد کمان‌دار، متکی بر سحطی نسبتاً صاف به ابعاد طول ۴/۵ و عر ض ۲/۵ سانتی‌متر وجود دارد. این مجسمه در اندازه بسیار کوچکی با هنرمندی تمام ساخته شده است. سر و پاهای این پیکرک از نیم‌رخ و بدن از روبرو نمایش داده شده که این سنت هنر آشوری در نشان دادن تصاویر انسانی درنقوش برجسته‌هاست. مجسمه دارای چشمانی درشت و ریش بلند با تزئینات موجی شکل همراه با دوایر کوچک تزئینی شبیه به تزئینات به کار رفته در نقوش خدایان آشوری روی نقش برجسته‌هاست. موهای سر مجسمه دارای تزئینات موجی‌شکل که ادامه آن‌ها به شکل حلقه‌هایی روی شانه مجسمه پخش شد ه است. قیافه این مجسمه شبیه به مردان آشوری است. جامعه جوان و گسترده‌ی امپراطوری آشوری در آن زمان اساساً مردانه و از مردان خشنی تشکیل شده بود که همواره نگران جمع‌آوری غنایم جنگی به طرز وحشیانه‌ای بودند. چنان که از حجاری‌ها و نقوش برجسته آن زمان برمی‌آید صورت ظاهری آشوریان با پیشانی مستقیم ولی نه زیاد بلند، ابروهای پهن، چشمانی درشت و بادامی‌شکل، بینی خمیده ، فک قوی، لب‌های ضخیم، موی سر مرتب، ریشِ بلند انبوه، مجعد و پهن که انتهای آن به شکل چهارگوش می‌باشد، دیده می‌شود. که همه این‌ها از خصوصیات نژادی یهودیان است. لباس این پیکرک کوتاه و تا روی زانو با آستین بلند نشا ن داده شده، قسمت پایین آن به شکل دالبری با یک حاشیه تزئینی و در قسمت کمر با یک باند پهنی بسته شده است در قسمت بالا تنه دو دایره تزئینی و تزئینات نواری شکلی به چشم می‌خورد…

ادامه دارد

 

توضيح: اين نوشتار پيش تر در دو هفته نامه ي آساره منتشر شده است.

 

 

 

 

دیدگاه

  1. خسته نباشی منصوری عزیز عالی بود مخصوصا عکسهای جالب جلوه ی هنرمندانه خاصی به مطالب منحصر بفردتون داده لرستان به وجود افرادی چون شما می بالد امیدوارم در ادامه عکس اون پیکرک انسانی را درج کنید

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط