اشتباه تاکتیکی اصلاح طلبان در ماجرای راستگو و دنیامالی

      اشتباه تاکتیکی اصلاح طلبان در ماجرای راستگو و دنیامالی سجاد زند     الهه راستگو و احمد دنیا مالی  هر دو در جریان انتخابات شورای شهر در لیست اصلاح طلبان قرار داشتند، همان لیستی که محسن هاشمی را به عنوان شهردار پیشنهادی خود معرفی کرده بود. اما این دو پس از راه […]

trhrtj

 

 

 

اشتباه تاکتیکی اصلاح طلبان در ماجرای راستگو و دنیامالی

سجاد زند

 

 

الهه راستگو و احمد دنیا مالی  هر دو در جریان انتخابات شورای شهر در لیست اصلاح طلبان قرار داشتند، همان لیستی که محسن هاشمی را به عنوان شهردار پیشنهادی خود معرفی کرده بود. اما این دو پس از راه یافتن به شورا و در جریان رقابت محمد باقر قالیباف و محسن هاشمی برای تصدی شهرداری تهران برخلاف وعده لیست اصلاح طلبان عمل کردند و رای به شهردار شدن قالیباف دادند.

پس از این اتفاق و رسانه ای شدن آن موج حمله اصلاح طلبان اعم از فعالان سیاسی، رسانه ها و بدنه این جریان به این دو عضو شورای شهر آغاز شد. برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر راستگو و دنیا مالی را متهم به خیانت کردند و حتی زمزمه های اخراج راستگو از حزب کار مطرح شد. در جریان جلسه امروز شورای شهر نیز تعدادی از اصلاح طلبان شورا هنگام نطق راستگو جلسه را ترک کردند. این شرایط وضعیت بغرنجی را برای اصلاح طلبان در شورای شهر به وجود آورده است. در طرف دیگر اصولگرایان شورا با سکوت مطلق درباره این اتفاقات خود را از ماجرا بیرون کشیده اند.

شکاف میان اصلاح طلبان در شورای شهر تهران و حملات همه جانبه اصلاح طلبان به این دو عضو شورا از یک سو موضع آن ها را تضعیف می کند و از سوی دیگر اصولگرایان را که در انتخاب شهردار پیروز شدند در وضعیت مناسبی قرار می دهد. تقویت موضع اصولگرایان در شورای شهر یک زنگ خطر برای اصلاح طلبان است.

با توجه به این که  کرسی های شورای شهر تهران در این دوره تقریبا به طور مساوی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان تقسیم شده است، از دست دادن احمد دنیا مالی و الهه راستگو برای اصلاح طلبان تبعات سنگینی می تواند داشته باشد. نباید فراموش کنیم که احمد مسجد جامعی  ظاهرا با همراهی این دو عضو شورا به ریاست شورا رسیده است. هر چند که در روزهای اخیر شایعاتی پیرامون اینکه الهه راستگو  در انتخابات ریاست شورا هم به مهدی چمران رای داده است، مطرح شده است. اما به نظر می رسد این موضوع  که تاکنون تائید هم نشده است، صحت ندارد و نمی توان با اطمینان آن را پذیرفت چرا که در صورت پذیرش این موضوع باتوجه به اختلاف یک رایی چمران و مسجد جامعی باید گفت که حسین رضا زاده به کاندیدای اصلاح طلبان رای داده است که این با واقعیت صف بندی های سیاسی در شورا همخوانی ندارد.

با این وصف به نظر می رسد احمد دنیا مالی و راستگو به احمد مسجد جامعی در انتخابات ریاست شورا رای داده اند. حال موضوع این است که حمله همه جانبه اصلاح طلبان به این دو عضو شورا می تواند آن ها را از اصلاح طلبان دور کند و به دامن اصولگرایان بیاندازد. اگر این اتفاق بیافتد باید گفت که اصلاح طلبان دچار اشتباه بزرگ تاکتیکی شده اند.

انتخابات ریاست شورا هر سال برگزار می شود، امسال احمد مسجد جامعی با رای شکننده، رییس شورا شد. اگر دنیا مالی و راستگو جذب اصولگرایان شوند چه اتفاقی خواهد افتاد. باید گفت که احتمال قریب به یقین اصلاح طلبان سال آینده نمی توانند ریاست شورا را حفظ کنند و با رفتار اشتباه خود آن را دو دستی تقدیم اصولگرایان می کنند.

بنابراین به نظر می رسد حمله همه جانبه اصلاح طلبان به راستگو و دنیا مالی توجیه سیاسی ندارد و یک اشتباه تاکتیکی است. اصلاح طلبان باید با حفظ آرامش خود رفتار آن ها در رای به قالیباف را فراموش کنند و در راستای حفظ این دو عضو شورا در اردوگاه خود حرکت کنند.