از بی ثمری تا بدثمری هفته دولت در شهرستان دلفان/ چرا فرماندار دلفان در هفته دولت گزارش نداد؟

هفته دولت در استان لرستان در حالی پایان یافت که کمترین سهم افتتاح  در بین شهرستانهای آن بار دیگر به شهرستان محروم دلفان تعلق گرفت. اندک بودن طرح ها و پروژهای شهرستان دلفان به قدری بود که رضا دریکوند فرماندار این شهرستان بر خلاف دیگر فرمانداران لرستان ، نه در آغاز و نه در پایان […]

cfc70_DSC07307-225x300
هفته دولت در استان لرستان در حالی پایان یافت که کمترین سهم افتتاح  در بین شهرستانهای آن بار دیگر به شهرستان محروم دلفان تعلق گرفت. اندک بودن طرح ها و پروژهای شهرستان دلفان به قدری بود که رضا دریکوند فرماندار این شهرستان بر خلاف دیگر فرمانداران لرستان ، نه در آغاز و نه در پایان هفته یاد شده حاضر به ارائه گزارش و انتشار عملکرد یکساله خود و آمار و ارقام های مربوط به آن نشد. این نوشته بر آن است که با استفاده از آمار و ارقام منتشر شده در رسانه های جمعی لرستان در هفته دولت به این پرسش پاسخ دهد که چرا  فرماندار دلفان در هفته دولت در ارتباط با عملکر یکساله خود به مردم گزارش نداد؟
آمار ها حاکی از آن است که بر خلاف سالیان گذشته ،  از مجموع 879 طرح عمرانی و خدماتی به بهره برداری رسیده در هفته دولت در لرستان که به گفته استاندار برای تکمیل وبهره برداری از آنها دو هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال و بیش از پنج میلیون یورو هزینه شده است ،سهم شهرستان دلفان کمتر از تعداد انگشتان یک دست بوده است که مهمترین آنها گاز رسانی به دو روستای نسبتاً پرجمعیت می باشد. این در حالیست که اگر بطور سرانگشتی محاسبه گردد سهم حداقلی دلفان در بین ده شهر ستان استان می باید چیزی کمتر از 88 طرح نباشد. چرا که در همین ایام بود که فرماندر پلدختر از به بهره برداری رسیدن 400 طرح و پروژه ، فرماندار ازنا 56 طرح ، سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد 64 پروژه ، فرماندار الیگودرز 55 طرح و دیگر فرمانداران استان هریک به نوعی از افتتاح و بهره برداری ده ها طرح و پروژه در حوزه مدیریت خود خبر دادند.
بی ثمری  هفته دولت در شهرستان دلفان در طول هفته در حالی بر نا امیدی مردم این منطقه  از همت و کارآمدی مسئولان محلی شان از قبیل فرماندار و نماینده افزود که با گذشت هر روز از هفته دولت رسانه ها ی جمعی ملی و محلی به ثمر نشستن خدمات تازه ای از مسئولان دیگر مناطق استان را به نمایش می گذاشتند.
در همین هفته بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از بهره مند شدن دو هزار و 156 خانوار روستایی استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خبرداد ، در حالی که خانوارهای روستایی دلفان از آن هیچگونه سهمی نداشتند و بر حسب آمار اعلام شده از سوی مسئولان محلی بالغ بر200 روستای آن از بی آبی و کم آبی رنج می برند .در همین هفته بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان از بهره برداری 37 طرح صنعتی در این استان خبر داد در حالی که گویی شهرستان دلفان در محدوده استان لرستان نبود و تنها شهرک صنعتی آن یعنی ناحیه صنعتی علیمیرزایی سالیان سال است به حال خود رها شده و بیش از 70 درصد کارگاه ها و کارخانه های آن در زیر غبار تعطیلی از خاطره ها محو شده است. در همین هفته بود که علیرغم افتتاح 167طرح کشاورزی با ایجاد  407 فرصت شغلی جدید در استان ، تنها سهم دلفان یک یا دو طرح با اشتغالزایی کمتر از نج نفر بود . در همین هفته بود که  مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان از برق‌دار شدن 13 روستای این استان خبر داد. در حالیکه حتی یک روستای دلفان در بین آنها نبود. در همین هفته بود که مدیر کل میراث فرهنگی  از آغاز عملیات اجرایی هشت پروژه گردشگری در هفت شهرستان استان خبر داد در حالیکه آبشار های چشم نواز، بقاع متبرکه ، تپه های باستانی، چشمه آب گرم  کم نظیر و ده ها جاذبه گردشگری و تفریحی شهرستان دلفان تنها نام هایی بودند که به دلیل بی توجهی مقامات شهرستانی جایی در فهرست میراث فرهنگی استان در هفته دولت نداشت. و باز در همین هفته بود که  سرپرست شرکت گاز لرستان از بهره برداری  ۵۲ پروژه گازرسانی به روستاهای لرستان  خبر داد در حالیکه سهم بیش از400 روستای فاقد گاز شهرستان دلفان تنها دو روستا بود که به عبارتی بهتر با اندکی تساهل باید آن را تنها سهم شهرستان دلفان از هفته دولت خواند.
 بی ثمری هفته دولت در اواخر هفته به بدثمری  تبدیل شد و بر خلاف نظر رئیس محترم دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه« هفته دولت نباید بعنوان یک جشنواره تبلیغاتی تلقی شود»، مسئولان شهرستان دلفان با دعوت بی فلسفه از استاندار و برخی مدیران کل به شهرستان و را اندازی یک جشنواره تبلیغاتی  سه ساعته و کاروان عریض و طویل خودروهای اداری که برای افتتاح طرحی به نام «هیچ» به منطقه آمده بودند سعی نمودند کالبد بی رمق هفته دولت را در این شهرستان رنگ و جلایی عوام پسند ببخشند ، که متاسفانه به فاجعه سقوط خودرو یکی از مدیران کل، زخمی شدن چند نفر از همراهان و  تصادف و نقص فنی دو خودرو دیگر منجر شد که علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت مالی به دولت باعث ناامیدی بیشتر مردم این شهرستان شد.
در کنار سفر نمایشی و  بد فرجام مسئولان استانی ، بدثمری هفته دولت در شهرستان دلفان زمانی بیشتر رخ نمود که در روزهایی که مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در دیگر نقاط کشور با انتشار اخبار امید آفرین و بر شمردن عملکر و خدمات تحسین برانگیز خود به ارتقای حس امید و رضایتمندی در مرم می پرداختند ،  رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دلفان در گفتگو با ایرنا پرده از وجود هفت هزار و ۷۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد با جمعیت ۲۰ هزار نفر در این شهرستان برداشت و مردم منطقه را به بهت و احساس ناامیدی فزاینده ای فرو برد.
****

به هر حال به نظر می رسد ،جراحتی که عملکرد آخرین فرماندار دولت مهر ورز احمدی نژاد در هفته دولت در شهرستان دلفان در خاطره و افکار عمومی مردم منطقه بر جای گذاشته است ، تا مدت ها از ذهن مردم دلفان پاک نخواهد شد. مگر آنکه صاحب منصبان و مردان تدبیر و امید در استان از هم اکنون آستینهای همت خود را بالا زده و در اقدامی جهادگونه تا قبل از رسیدن هفته دولت در سال  آینده طرح ها و پروژه هایی را در دلفان  به   بهربرداری برسانند که  نه تنها تصویر کرخت کنونی را از ذهن مردم این دیار محو نماید ،بلکه باعث برانگیخته شدن دوباره حس امید در دلهاشان گردد.