متولد 1337 هستم و در هنگام پیروزی انقلاب، 20 سال داشتم

متن گفتگوی صمیمانه اسماعیل دوستی با سایت خبری پایتخت ما که پیش از برگزاری انتخابات چهارمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام شده بود، در پی می آید.

494D269D-B4F2-4A23-8093-B34DB6E5CC05

*چرا کار جدی خود در عرصه اجرایی را با شهرداری آغاز کردید؟ ابتدای انقلاب که مسوولیت‌های دیگری نیز وجود داشت.

متولد 1337 هستم و در هنگام پیروزی انقلاب، 20 سال داشتم. پیش از آغاز فعالیت‌ها در شهرداری، در سال 59 مسوول بخش وام جهاد سازندگی بودم. پس از آن به دلیل اینکه منقضی خدمت سال 37 بودم وارد سپاه شدم تا سال 62. سال 62 به عنوان شهردار کوهدشت انتخاب شدم تا 64. از 64 تا 66 شهردار الیگودرز بودم. البته من استخدام آموزش‌وپرورش بودم اما به دلیل نیازی که این مناطق سرافراز خطه زاگرس به آبادانی داشتند، پیشنهاد شهرداری را پذیرفتم. پس از آن از سال 66 تا 69 شهردار خرم‌آباد بودم. بعد از این سمت استعفا دادم و کاندیدای انتخابات مجلس چهارم شدم که با اختلاف کمی راه پیدا نکردم.

* و این بار کار اجرایی در حوزه استانداری.

بله من به وزارت کشور بازگشتم و فرماندار «دلفان» استان لرستان شدم. سپس مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استانداری و 14 سال در استانداری، مدیر بودم. سال 74 کاندیدای مجلس شدم و با اختلاف قابل توجهی به عنوان نماینده کوهدشت، وارد مجلس پنجم شدم.

* شما را «چپ» می‌شناختند؟

من همیشه چپ بودم. البته در آن مقطع ما را منتسب به «نیروهای خط امام» می‌شناختند. در عین حال در کار اجرایی، مسایل سیاسی را دخیل نکردم و از نیروهای کیفی دو جناح استفاده کردم. پس از آن در مجلس پنجم، شهرداری منطقه 3 تهران در دوره آقای الویری و همچنین استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت اصلاحات، تلاش کردم از همه مدیران متخصص فارغ از هر گرایشی استفاده کنم تا شایسته‌سالاری حاکم باشد و جنبه‌های اجرایی و عملیاتی افراد برای من اهمیت داشت. برای مثال وقتی شهردار خرم آباد بودم، همکارانی از هر دو جناح در شهرداری فعال بودند. در آن مقطع شهر با بمباران‌های متعدد مواجه بود. من به زیباسازی خرم آباد اهمیت بسیار زیادی می‌دادم. پس از آن گروهی از وزارت کشور در آن سال مسوول ارزیابی شهرداران شدند و من به عنوان شهردار نمونه انتخاب شدم.

* در مقطع دوم خرداد، شما هم برای پیروزی آقای خاتمی فعال شدید؟

من و حدود 70 نماینده مجلس پنجم، در حوزه‌های انتخابیه خود برای آقای خاتمی فعال شدیم. در سفرهایی که ایشان به حوزه‌های هر یک از ما داشت، با ایشان همراه بودیم. پس از پیروزی ایشان هم مجلس پنجم با آنکه اکثریت آن راست بود، صورت گرفت و البته فراکسیون ما تلاش کرد تا ایفای نقش کند اما فراموش نکنیم جناح راست هم به کشور و مردم فکر می‌کرد و در جریان بررسی بودجه اول آقای خاتمی که برخی نمایندگان راست می‌خواستند رای ندهند، آقایان ناطق و روحانی نقش خوبی ایفا کردند تا انسجام کشور حفظ شود و این حلقه مفقوده امروز کشور است.

* بعد از پایان نمایندگی چه کردید؟

بعد از مجلس پنجم، دو پیشنهاد داشتم؛ فرماندار کرج و شهردار یکی از مناطق تهران و با آقای دکتر روحانی هم مشورت کردم. ایشان گفت برای استفاده از تخصص و تجربه، یکی از مناطق تهران را بپذیر و من به جناب مهندس الویری گفتم و ایشان منطقه 3 را پیشنهاد داد که یکی از مناطق مهم تهران است. من شهرداری را به حدی ارتقا دادم که بالاترین درآمد مناطق تهران در آنجا کسب شد.

* تراکم فروختید؟

خیر، من و همه اصلاح‌طلبان، با فروش شهر و اداره آن بر مبنای تراکم مخالفیم. من بدهی‌های معوق شهرداری را که حق مردم منطقه و تهران بود، با تعامل با بدهکاران که دستگاه‌های دولتی، صداوسیما و… بودند وصول کردم. در منطقه 3 طوری عمل شد که من در انتخابات شورای شهر تهران در دوره سوم، بالاترین رای منطقه را کسب کردم.

* از شهرداری منطقه 3 به استانداری؛ این تغییر جدی است. چرا این مسوولیت را پذیرفتید؟

من بعد از شهرداری، مشاور آقای موسوی‌لاری شدم. از دفتر آقای خاتمی تماس گرفتند و به من اعلام شد با پیشنهاد آقای موسوی‌لاری، من به عنوان گزینه استانداری یکی از استان‌های زاگرس‌نشین در نظر گرفته شدم که قرعه به نام کهگیلویه و بویراحمد افتاد که تجربیات بسیار خوبی از آن مقطع دارم.

* عمر استانداری شما هم به نسبت طولانی بود.

بله پس از من و در دولت‌های نهم و دهم، چهار استاندار عوض شد! در دوره آقای خاتمی مکانیسم جدی برای انتخاب استاندار وجود داشت. شخص در وزارت کشور بررسی می‌شد، بعد به رییس‌جمهور معرفی می‌شد، سپس شخص مورد نظر باید برنامه خود به هیات دولت می‌رفت، در جلسه بحث می‌شد و پس از خروج او از جلسه، رای‌گیری می‌شد. این مکانیزم در چند سال اخیر از بین رفت.

* ائتلاف شورای سوم، فارغ از نتیجه دستاورد قابل توجهی داشت. در فضای بعد از سال 84، جریان اصلاحات توانست به ائتلاف برسد و فهرست قابل دفاعی ارایه شد. مکانیزم آن دوره چگونه بود؟

یک جریان سیاسی اگر نامهربانی و ناملایمات ببیند نیز نباید خسته شود چون بهترین راه برای ایجاد دموکراسی، کسب رای از مردم است. دونده سیاسی هیچ وقت نمی‌ایستد. ایده شورای سوم در میان اصلاح‌طلبان نیز همین بود. آقای کروبی، آقای خاتمی و آقای هاشمی تصمیم گرفتند و ائتلاف شکل گرفت. 15 نفر در فهرست قرار گرفتیم. برنامه مدون داشتیم و کار گروهی انجام دادیم. بزرگانی چون نجفی، ابتکار و مسجدجامعی وارد شورا شدند و بقیه هم رای بالایی آوردند. بهتر است وارد ادامه این بحث نشوم چون مربوط به گذشته است…

* کار در این دوره با فهرست 31 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران چگونه است؟

شورای شهر تهران، پیشانی شوراها و به قول آقای خاتمی، «آیینه» شوراها در کشور است اما متاسفانه رقابت نابرابری در جریان است. رقیب ما همه امکانات را در اختیار دارد و دست ما خالی است. از مردم می‌خواهم به صحنه بیایند چون تنها دارایی اصلاح‌طلبان، هواداران میلیونی در تهران و ایران است.