دانلود آهنگ زیبای ” ناز مه که” استاد مظهر خالقی

مَظهَر خالِقی خواننده مشهور کردِ ایران متولد شهریور ۱۳۱۸سنندج است. وی در خانواده ای از مشایخ کرد بدنیا آمد. از همان نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت. اولین اجرای ضبط شده استاد متعلق به دههٔ سی است که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا کرده است. او دانش آموختهٔ […]

مَظهَر خالِقی خواننده مشهور کردِ ایران متولد شهریور ۱۳۱۸سنندج است. وی در خانواده ای از مشایخ کرد بدنیا آمد. از همان نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت. اولین اجرای ضبط شده استاد متعلق به دههٔ سی است که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا کرده است. او دانش آموختهٔ فیزیک از دانشگاه تهران است و قبل از ورودش به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران دبیر دبیرستانهای تهران بود .از او بیش از ۲۵۰ آواز فولکلوریک ضبط و ثبت شده است . مظهر خالقی تا قبل از مهاجرتش به انگلستان و سپس اقامتش در کردستان عراق در پست‌های مدیریتی فراوانی از جمله مدیر کل تلویزیون سنندج و کرمانشاه فعالیت کرد.

 

images

وی در کنار سید علی اصغر کردستانی و حسن زیرک از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خوانندگان موسیقی کردی به شمار می‌آید.آهنگ‌های بسیاری از وی با آهنگسازی و تنظیم مرحوم مجتبی میرزاده،ضبط شده‌است. علاوه بر کتابهایی که توسط نویسندگان مختلف در مورد زندگی هنری استاد به بازار کتاب آمده اخیرا کتابی از اشعار آهنگهای مشهور وی نیز چاپ شده است و مجموعه ای از آثار و آوازهایش با نظارت کامل خودش در انستیتوی فرهنگ و فولکلور کردستان بصورت صوتی منتشر شده است.

 

nwmqxfao802lfji1azl

از ترانه‌های مشهور وی می‌توان “په پولهٔ ئازاد”، “ئه‌گهڕێمه‌وه”، “ئاسۆی کورد” و “بیرت ده‌که‌م” نام برد.

از سال ۱۳۹۰از صداو سیمای مرکز سنندج صدای ایشان گاهگاهی پخش می شود. او هم اکنون مدیر (ئینستوتی که له پوری کورد ) در کردستان عراق – سلبمانیه است. این مرکز در زمینهٔ هنر، ادبیات و فلکلور کرد فعالیت می‌کند.

برای دانلود آهنگ زیبای ” ناز مه که” روی لینک زیر کلیک کنید.

images