استقبال ایلامی‌ها از گیاهان دارویی به جای استفاده از داروهای شیمیایی

امروزه مردم استان ایلام به جای استفاده از داروهای شیمیایی به کشت گیاهان دارویی روی آورده اند. محمدرضا منوچهری کارشناس گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروزه مردم استان ایلام به جای استفاده از داروهای شیمیایی به کشت گیاهان دارویی روی آورده اند و به دلیل آب و هوای مناسب کاشت گیاهان دارویی […]

امروزه مردم استان ایلام به جای استفاده از داروهای شیمیایی به کشت گیاهان دارویی روی آورده اند.
محمدرضا منوچهری کارشناس گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروزه مردم استان ایلام به جای استفاده از داروهای شیمیایی به کشت گیاهان دارویی روی آورده اند و به دلیل آب و هوای مناسب کاشت گیاهان دارویی در این استان به خوبی صورت گرفته است.
DSC00420

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان ایلام از سه سال پیش کار خود را آغاز کرده است و گونه های مختلف گیاهی از جمله این گیاهان نعنا فلفلی، بادرنجبویه، به لیمو ، زوفا و آویشن کشت می شود.
او اظهار داشت: در این استان برای افراد زیادی در این زمینه به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است و این استان در زمینه گیاهان دارویی که به صورت خودرو هستند دارای قابلیت‌های بالایی برای ارتقا سطح توسعه به شمار می‌رود.
منوچهری عنوان کرد: استان ایلام با داشتن منابع طبیعی یکی از مناطق با ارزش کشور در زمینه گیاهان دارویی است و با تدوین و اجرای برنامه ای جامع برای استفاده از این منابع و احیا و گسترش سطوح کشت می‌توان این محصولات را گسترش و در نهایت با حفاظت از این گونه ها و تکثیر آن، اشتغالزایی و در نهایت توسعه اقتصادی را به ارمغان آورد.
وی تصریح کرد: استان ایلام ذخیره‌گاه گیاهان دارویی در غرب کشور محسوب می شود و بیش از هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که از این تعداد 300 گونه خواص درمانی و دارویی دارند.
این کارشناس اظهار داشت: کنگر، قارچ، تره کوهی، پنیرک، کله شگ، پاغازه و پیچگ و… جنبه خوراکی و آویشن، هفت تخمه، په گل، گل گاوزبان، تشنه داری، خارشتر، شیرین بیان پیازوکه(تره پیاز)، کنار، تایو، کله‌شنگ از گونه های دارویی در استان ایلام به شمار می روند.
وی با بیان اینکه استان ایلام با وجود گیاهان مؤثر در صنعت داروسازی هم‌چنان ازنبود آزمایشگاه‌هایی برای شناخت فواید این گیاهان رنج می‌برد تصریح کرد: نگاه ویژه مسئولان به این موضوع علاوه بر اینکه موجب توسعه منطقه می‌شود اسباب پیشرفت علمی کشور را نیز فراهم می کند.
منوچهری گفت: به‌ طور متوسط از زمان کاشت تا برداشت در هر هکتار 1 تا 2 نفر به صورت مستقیم و حدود 10 تا 15 نفر به‌ صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند و در زمان فرآوری این محصولات به افراد متخصص نیاز پیدا می‌شود که با توجه به رشد بیکاری دانش‌ آموختگان بخش کشاورزی این بخش می‌تواند پذیرای دانش‌آموختگان علاقمند به کار در این حوزه باشد.
امروزه اهمیت گیاهان دارویی در سطح جهان بر کسی پوشیده نیست و میلیونها نفر از مردم جهان در زمینه کشت، برداشت، فرآوری و سایر جنبه های گیاهان دارویی فعالیت دارند بطوریکه فقط در کشور چین 100 میلیون نفر به کار گیاهان دارویی اشتغال دارند. 75 تا 300 هزار گونه گیاهی در زمین یافت می شود و این در حالی است که کمتر از یک درصد این گونه ها شناسایی و ثبت شده است. در کشور ما علاوه بر سابقه طولانی و ریشه تاریخی و فرهنگی مصرف گیاهان دارویی، تنوع اقلیمی موجود نیز جایگاه گیاهان دارویی را در کشور ممتاز کرده است.
تعداد گونه های گیاهی شناخته شده در ایران بین 8 تا 10 هزار گونه برآورد می شود که از این تعداد، گونه های گیاهان دارویی تا 2300 گونه برآورد می شود که رقم بسیار بالا و در خور توجهی است.براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 80 درصد از مردم جهان برای درمان انواع بیماریها از 200 گونه گیاه دارویی متداول در جهان مصرف می‌کنند. ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است.
‪ ۸۷ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که این عرصه ها به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های زاگرس و شرایط آب و هوایی مناسب، از جنگل، مرتع و پوشش گیاهی قابل توجهی برخوردارند به همین دلیل ایلام یکی‌از مهمترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور به شمار می‌رود.

برگرفته از: خبرگزاری مهر با اندکی ویرایش