ما شکست نخوردیم، آنها شکست خوردند/ بازار داغ مصادره!

    فرارو- با گذشت یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار تحلیل و اظهار نظر درباره نتایج این انتخابات داغ است. از یک طرف اصولگرایان می گویند ما پیروز شدیم و از طرف دیگر اصلاح طلبان می گویند اصولگرایان شکست سختی خوردند و اکنون در حال مصادره پیروزی میانه روها و اصلاح طلبانند. […]

IMG14532786

 

 

فرارو- با گذشت یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار تحلیل و اظهار نظر درباره نتایج این انتخابات داغ است. از یک طرف اصولگرایان می گویند ما پیروز شدیم و از طرف دیگر اصلاح طلبان می گویند اصولگرایان شکست سختی خوردند و اکنون در حال مصادره پیروزی میانه روها و اصلاح طلبانند.

امروز حبیب الله عسگر اولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و چهره شاخص جریان اصولگرایی درواکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شکست خورده‌اند، گفت: «اصولگرایان در انتخابات شکست نخوردند چرا که حجت الاسلام روحانی اصولگرای باسابقه است.»

این در حالی است که حسن روحانی از سوی هیچ گروه، جناح و شخصیت اصولگرا در انتخابات حمایت نشد و تمامی گروه های اصولگرا به حمایت از کاندیداهای مطلوب پرداختند، اما نام هیچ یک از این نامزدها از صندوق ها بیرون نیامد و روحانی به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و میانه روها توانست گوی سبقت را از نامزد های اصولگراها برباید.

با این اوصاف تقریبا عموم فعالان اصولگرا زیر بار شکست نمی روند و معتقدند نه تنها شکست نخوردند بلکه پیروز واقعی این انتخابات آنها هستند. حسین شریعتمداری در این باره  معتقد است اولین کنفرانس خبری حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات مهمترین نشانه برای شکست اصلاح طلبان است.

مدیر مسئول کیهان امروز دریادداشتی نوشت: «در هیچ یک از مواضع و پاسخ‌های دکتر روحانی کمترین نشانه‌ای از مواضع افراطیون مدعی اصلاحات- بخوانید افراطی متمایل به آمریکا- دیده نمی‌شد، بنابراین رئیس جمهور منتخب همانگونه که خود اعلام کرده است نامزد جبهه اصلاحات نیست و از سوی دیگر، ‌مواضع ایشان تاکنون- که انشاءالله در ادامه نیز چنین باشد- با سیاست‌های کلان و رسماً اعلام شده نظام که مورد تأکید اصولگرایان بوده و هست نیز با اندک تفاوتی- در سلیقه- انطباق دارد.»

حسین شریعتمداری در ادامه نتیجه گرفته است “گفتمان اصولگرایی پیروز شده است.” وی تاکید کرد: «نامزدهای اصولگرا  شکست خورده‌اند اما، اصولگرایی نه.»

شریعتمداری در دومین نتیجه گیری از استدلالش نوشت: «مدعیان اصلاحات شکست سختی را متحمل شده‌اند. اصلاح‌طلبان این شکست را از قبل پیش‌بینی می‌کردند و به همین علت نامزد اختصاصی خود را برای پیشگیری از وزن‌کشی در انتخابات، مجبور به کناره‌گیری کردند.»

در کنار تحلیل شریعتمداری، اسماعیل کوثری نماینده تهران نیز استدلال جالب توجهی برای پیروزی اصولگرایان عنوان کرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «تفکر اصولگرایی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شکست نخورد چون نظام در این انتخابات شکست نخورد و چون نظام اصولگرا است بنابراین اصولگرایان و تفکر اصولگرایی هم در این رقابت شکست نخوردند.»

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به کناره گیری عارف از عرصه انتخابات معتقد است: «با کناره گیری محمدرضا عارف پرونده انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 برای اصلاح طلبان بسته شد. بنابراین رقابت انتخاباتی با حضور 3 نامزد اصولگرا و 3 نامزد مستقل ادامه پیدا کرد که در بین این 6 نامزد قرعه به نام آقای روحانی افتاد.»

اما در این بین روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز آرام ننشستند و به ادعای پیروزی اصولگرایان پاسخ دادند.

در همین باره یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تلاش اصولگریان برای پیروز جلوه داد خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ناپلئون یک جمله ای دارد با این مضمون که پیروزی هزاران پدر دارد و شکست هیچ پدری ندارد که این جمله مصداق حال امروز اصولگریان است.»

داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس تاکید کرد که اصولگرایان در حال مصادره پیروزی اصلاح طلبان هستند. وی افزود: «درست است که آقای روحانی به شخصه اعلام کرده اند که اصلاح طلب نیست و خود را متعلق به طیف معتدل اصولگرا و اصلاح طلب می داند اما واقعیت این است که آقای روحانی در این دوره از انتخابات امکان پیروزی نداشت مگر با حمایت و پشتیبانی اصلاح طلبان.»

قنبری درباره این اظهار نظر که  “روحانی یک اصولگراست”، عنوان کرد: «اگر اصولگریان در ادعای خود درباره اصولگر بودن روحانی صادق هستند و پیروزی روحانی پیروزی اصولگریان می دانند چرا در انتخابات به نفع او نامزدهایشان را مجاب به کناره گیری نکردند و چرا همچون اصلاح طلبان به نفع او ائتلاف نکردند.»

از سوی روزنامه بهار در سرمقاله خود نوشت: «مصادره ‌آرای رییس‌جمهوری منتخب؛ بحث داغ این روزهای اصولگرایان است، آن هم نه اصولگرایان میانه‌رو که تندروها باز هم لخت شده و به میان پریده‌اند. فریاد تندروها درآمده که جریان اعتدال و اصلاح‌طلبی در صدد مصادره آرای حسن روحانی هستند. تندروها در تلاشند تا به‌زعم خود با آمارهایی که تا دیروز می‌ساختند و تحلیل می‌کردند که نامزدهای اصولگرا پیروز مطلق انتخاباتند حال با تاکید بر همان آمار حال در سرمقاله‌ها و سخنرانی‌ها می‌گویند که ما پیروزیم و اصلاح‌طلبان شکست خورده‌اند.»

روزنامه بهار در ادامه یادداشت خود به روزهای پیش از انتخابات اشاره کرد و حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی را یادآور شد و نوشت: «اصولگرایان؛ آن هم تندروهایشان آن روزها کجا بودند؟ چه می‌گفتند؟ و چه می‌نوشتند؟ که امروز پیروزند؟ تندروها در پیروزی روحانی رییس‌جمهوری منتخب هیچ نقشی نداشتند جز این‌که با عملکردها و نوشته‌هایشان آن‌قدر مردم را دلزده کردند تا هیچ شانسی برای پیروزی اصولگرایان باقی نماند.»

این روزنامه اصلاح طلب در پایان یادداشت خود تاکید کرد که در کابینه فراجناحی قطعا نیروهای «پیروز» و «ائتلافی» سهیم هستند؛ تنها به این دلیل که مردم این‌گونه خواسته‌اند و در غیر این‌صورت به رای مردم دهن‌کجی خواهد شد.