چرا هنوز خاتمی به روحانی تبریک نگفته است؟

مشرق نوشت: پس از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران اسلامی بسیاری از شخصیت ها و چهره های سیاسی کشور به وی تبریک گفتند. در این میان اصولگرایان پیشتاز بودند و به عنوان مثال افرادی نظیر آیت الله مهدوی کنی، علی لاریجانی،‌ نادران و … و همچنین کاندیدای های اصولگرا پا به […]

مشرق نوشت: پس از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران اسلامی بسیاری از شخصیت ها و چهره های سیاسی کشور به وی تبریک گفتند.

در این میان اصولگرایان پیشتاز بودند و به عنوان مثال افرادی نظیر آیت الله مهدوی کنی، علی لاریجانی،‌ نادران و … و همچنین کاندیدای های اصولگرا پا به عرصه تبریک و اعلام همکاری با رئیس جمهور گذاشتند.


اما تاکنون با گذشت چهار روز از انتخاب روحانی چهره های شاخص اصلاح طلب و در راس آن محمد خاتمی هنوز به رئیس جمهور منتخب تبریک نگفته اند.

این عدم تبریک در نوع خود جای تامل دارد؛ چرا که محمدرضا عارف با نظر محمد خاتمی به نفع روحانی کنار کشید و موجبات بالا رفتن رای روحانی را به وجود آورد و انتظار می رفت که وی به عنوان اولین نفر به رئیس جمهور منتخب تبریک بگوید.

ریشه این عدم تبریک ها را می توان در مواردی مختلفی جستوجو کرد؛ مواردی نظیر عدم اعلام صریح موضع اصلاح طلبی از سوی رئیس جمهور منتخب و اعتراض گروهی از اصلاح طلبان به این مساله. البته در همین راستا اخباری نیز وجود داشت که تعدادی از اصلاح طلبان در جلسه نهایی برای معرفی کاندیدا با انتخاب دکتر روحانی شدیدا مخالف بودند.

خاتمی اکنون انگار به این نتیجه رسیده است که این کار قبل از اینکه به سود اصلاح طلبان تمام شود به سود هاشمی رفسنجانی تمام شده است. زیرا تاکنون حسن روحانی هیچ جا اعلام نکرده است که یک اصلاح طلب است. وی خود را میانه رو و اعتدال گرا می نامند.

رئیس جمهور منتخب ایران البته در اولین پیام تصویری خود که از هاشمی رفسنجانی و خاتمی تقدیر کرد ولی خبری از پیام تبریک خاتمی به وی نشد.

نکته جالب تر اینکه که به گفته فرزند محمد خاتمی حسن روحانی اولین نفری بوده است که در سال 76 به پدرش تبریک گفته است ولی چنین رفتار متقابلی از سوی خاتمی تکرار نشد.

 

 

شواهد دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد که برخی اصلاح طلبان به آینده همراه با حسن روحانی با تردید نگاه می کنند.

رئیس جمهوری منتخب ملت در اولین کنفرانس خبری به نکات جالبی اشاره کرد. وی در طول مصاحبه به هیچ وجه وارد فضایی که از سوی برخی خبرنگاران رسانه های اصلاح طلب برای گرفتن پاسخ های رادیکال از وی ایجاد شده بود؛ نشده و با تیزهوشی به سوالات پاسخ می داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بکارگیری از افرادی نظیر عارف در پاسخ جالبی گفت: “من از همه افراد درخواست میکنم که به صحنه بیایند.” وی البته در ادامه و در برابر اصرار خبرنگار برای مطمئن شدن از حضور عارف در کابینه روحانی با خنده پاسخ داد: ” من که نمی توانم افراد را مجبور کنم به کابینه بیایند!”

این اظهارات در حالی است که حامیان اصلاح طلب روحانی تاکید داشتند که عارف باید معاون اول وی باشد اما رئیس جمهور منتخب نشان داد که برنامه هایش برای آینده شاید کمی متفاوت با برنامه اصلاحات باشد.

جای اشاره به این موضوع نیز وجود داره که برخی حامیان افراطی اصلاحات دقایقی پس از انتشار اخبار اولین رئیس جمهور منتخب ملت نسبت به عدم موضع گیری شفاف وی درباره سران فتنه و آزادی آنان در شبکه های اجتماعی موضع تندی گرفتند. اصلی ترین انتقاد این طیف به عدم اصلاح طلب بودن روحانی است؛ آنها معتقدند اگر یک رئیس جمهور از طیف اصلاح طلب بر سر کار می آمد بهتر می توانست مطالبات آنها را پیگیری کند.

البته به نظر می رسد که این ابتدای کار اصلاح طلبان و حسن روحانی خواهد بود. در روزهای آینده که قرار است کابینه وی نهایی شود بدون شک حامیان تند اصلاح طلب رئیس جمهور منتخب بیشتر به فکر فرو می روند و این احتمال وجود دارد که حتی برخی از کرده خود پشیمان شوند!

وی در نشست خبری خود با تاکید کرد بر اینکه در کابینه اش از همه سلیقه ها، چه اصولگرا، چه اصلاح طلب و چه مستقل استفاده می کند و این موضوع نوید این را می دهد که اصلاح طلبان نه کل کابینه بلکه احتمالا چند وزیر از طیف خود را در دولت یازدهم ببنند؛ موضوعی که تحمل آن برای برخی از اصلاح طلبان سخت به نظر می رسد.

محمد خاتمی باید به این سوال پاسخ دهد که چرا هنوز به رئیس جمهوری از طیف راست سنتی که برای رای آوردنش یک اصلاح طلب را از میدان خارج کرده است؛ تبریک نگفته است؟ این عدم تبریک از سوی وی و شخصیت های مطرح اصلاحات و همچنین گروه های اصلاح طلب چه معنایی می تواند داشته باشد؟

روزهای آینده باید شاهد فاصله گرفتن بیشتر اصلاح طلبان از روحانی باشیم. این فاصله خود را در نوع کناره گیری عارف و عدم تبریک خاتمی به روحانی نشان داد.